söndag, maj 01, 2011

Det finns folk till allt

Jag minns för några år sen när en människa på ett föräldraforum låtsades ha förlorat ett barn. Minns inte detaljerna runt storyn, men h*n la iaf upp bilder på ett barn som skulle varit hennes och drog en hjärtskärande historia. Hon fick så klart massor av sympatier och stöd på forumet, ända till det kom fram att bilderna var på någon annans barn!! Jag hoppades då att det var en människa med svåra problem som gjorde det, inte bara någon som gjorde det "för skojs skull" eller för att se vad h*n kunde komma undan med.

Nu har jag fått reda på att inte mindre än två (utländska) cancerbloggare har ljugit om sin sjukdom. De har varken haft tumörer, cellgifter eller strålbehandling. Allt för att få uppmärksamhet och medkänsla.

Återigen blir jag påmind om att man aldrig kan veta vilka människorna där ute i cyberrymden är. Att det bakom varenda snyft-historia kan sitta någon som bara är ute efter uppmärksamhet. Och det är bra att bli påmind om ibland tror jag. Även om det inte kan få mig att sluta bry mig, så gör det mig mer vaksam och lite mindre engagerad. Vilket jag, i mitt fall, tror är nyttigt, eftersom jag har en förmåga att ta på mig mer än vad jag egentligen orkar...

4 kommentarer:

S sa...

Men HERREGUD! Jag är alldeles för godtrogen...hm.

Ponder sa...

Alltså, dom allra flesta är ju reko människor, även på nätet, men så finns det dom här galningarna som förstör för så många... Inget nytt under solen, egentligen, det är bara det att det är svårare att upptäcka dom när dom gömmer sig bakom en dator.

S sa...

jag förstår ju också det. men jag är så godtrogen...

Lotta sa...

Hemska människor!