söndag, juli 04, 2010

Ungdomar på internet

Jag insåg just att jag haft en diskussion på ett nätforum av rätt avancerad sort med en 12-åring. (Ja, alltså, det var ju flera inblandade...) En 12-åring!! Fyra år äldre än min egen Dotter. Vet hon vad den ungen vet vid 12 vill jag inte vara med. Jag vet att man inte är liten då, men inte fan är man stor nog att diskutera sånt som vi pratade om.

Men hur gör man? Hur håller man koll på vad ens ungar gör och inte på nätet? Hur lär man dom att navigera bland all den skit som finns där ute? Hur lär man dom vad som är sant, vad som är vettigt och vad som är viktigt?

5 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Nu vet jag inte var du varit, men jag tycker att det är ruskigt svårt det där med barn och nätet.

Som förälder måste man ju lära dem handskas med nätet, den information och de människor som finns där. Och också att lära barnen sätta gränser, att inte lämna ut info om sig själv eller andra. Men det är INTE lätt *vet*

Ponder sa...

Ja, ni är ju mitt i det där svåra... Jag tänkte faktiskt på att det skulle kunna vara någon av era ongar som var med och diskuterade. Jag vill inte att mina ongar ska veta sånt som den här 12-åringen visste och pratade om när de är så gamla, men hur sjutton kan jag förhindra det?!

Linda #handgjordlyx sa...

Det finns en hel del restriktioner kring nät hemma hos oss, så jag _tror_ inte att det är våra ungar du pratat med ;-) men säker kan jag nog inte vara.

Jag tror på att försöka lära dem handskas med det. Och helst göra det så tidigt som möjligt och ha uppsikt och "kolla" dem. Jag läser barnens bloggar, jag ser vad de gör på fejjan, jag sitter bredvid dem när de surfar och jag frågar dem ofta vad de gör.

S sa...

Jätteläskigt det där.

Ponder sa...

-sl-: He he, nej, jag tror inte det var era ongar jag pratade med. Och ja, man måste nog försöka lära dom allt man kan och hoppas att de är försiktiga.

S: Ja, verkligen. Speciellt när det kommer SÅ långt ner i åldrarna att de nästan är lika gamla som Dottern...