tisdag, januari 25, 2011

Ibland blir jag rädd

Hon vänder sig bort från mig, stirrar ut genom buss rutan. Och utan att det egentligen hänt något, känner jag hur hon är på väg bort från mig, hur det öppnar sig en avgrund mellan hennes och min värld. Hon fyller snart nio och är naturligtvis på väg och hitta sin egen plats här i världen. Jag känner mig bara så... frånvarande.

I mer än en tredje del av hennes liv har jag varit för sjuk för att orka var en del i hennes liv på allvar. Senaste gången vi gjorde något tillsammans när jag mådde bra var när Prinsen var ett halvår, för ungefär fyra år sen alltså. Visst gör vi saker nu också, men det blir aldrig riktigt bra, eftersom jag inte orkar med fullt ut. Jag vill kunna njuta, vill kunna göra saker med min fina underbara Dotter utan att bli trött och/eller irriterad efter en kort stund. I julas var hon och jag på Coop och handlade förresten. Efteråt sa hon, med tårdarr på rösten "Tack mamma för att jag fick följa med dig"...

Sen är jag också livrädd att den här avgrunden kommer bli ännu större emellan oss och att jag en dag kommer hitta skärsår på hennes perfekta kropp, gjorda av henne själv. Jag vet ju hur lätt det är att hamna där och hur otroligt svårt det är att ta sig ur det. Det jag inte vet är hur man undviker att hon hamnar där... och det skrämmer mig. Jag försöker ta med mig så mycket erfarenheter jag bara kan från Flickorna och deras föräldrar, men är det tillräckligt? Ska jag prata med henne om Flickorna när hon blir lite äldre, berätta hur dom mått och vad dom gjort? Så att hon vet att jag vet. Eller är det bättre att hon inte vet?

Jag vänder mig mot henne och tar hennes hand i min. Hon tittar fortfarande bort, men tar min hand, trycker den ömt. Och avgrunden försvinner för den här gången.

5 kommentarer:

Nikki sa...

Åh känner så igen mig. Min son är också snart 9 och ibland känns det som han är på väg bort från mig. Jag är inte redo för det. Sen har jag också varit sjuk i hela hans liv och trots att jag inte borde ha skuldkänslor så har jag det. Trots att jag kämpar varje dag för att vara närvarande och med så långt det går.....

Ponder sa...

Nikki, precis så! Det är skitjobbigt att inte kunna vara närvarande/delaktig så mycket som man vill, men det finns ju liksom inte så mycket att göra...

Lotta sa...

Sitter här med tårar i ögonen. Har ju egentligen detsamma här fast jag är fullt frisk. Har bara 20 mil emellan... det lilla puttelilla jag har (varannan helg) är på väg att färsvinna. Svårt att konkurrera liksom.

Hoppas du blir bättre och kan känna att du finns där i din dotters liv framöver. Kanske det du ändå kan bistå med är kvalité istället för kvantitet. Som min Max sa: Du och jag kan prata och ha kul. Det kan aldrig jag och pappa.

Puss på dig!

Anonym sa...

Gumman, jag lider med dig! När man vill men inte kan, det går inte...tycker så synd om er båda.

Gör ditt bästa, och prata om det så hon förstår, ofta så hon inte glömmer.

Stora kramar Åsa

Linda sa...

Åh nu gråter jag...för jag känner likadan, även om jag är frisk och dottern min "bara" är 5 år. Var även på väg ikväll att skriva ett inlägg i bloggen om det. Jag har pratat mycket om det men vänner på sista tiden, att jag känner en förändring nu, hon är på väg att bli stor...på riktigt.
Jag tycker du skall prata med henne om det när hon är större om du känner att det känns rätt då och att hon skulle förstå.

Stor kram