söndag, december 09, 2007

Jag tror jag kommit på knepet

Jag har alltid sagt att jag hatar att baka med deg, det är bara jobbigt och inte värt besväret. Häromsistens var det lussebullarna som nästan knäckte mig - stor jobbig deg som det tog en evighet att baka ut (trots att jag gjorde en jätte längd) - jag var helt slut efteråt. Funderade på om jag skulle köpa mig en assistent, då kanske det skulle bli roligare att baka? Lånade mammas för att prova, och tänkte att nu ska här bli andra bullar (haha), men det visade sig att det inte bara är själva degandet som är det jobbiga, utan hela processen med degningn, jäsning, utbakning osv. Ingen assistent alltså, (vilket sparade en del pengar och skåputrymme), men kanske en bakmaskin? Började kolla runt, och det visade sig att en bra bakmaskin kostar ungefär lika mycket som en assistent - alltså vill jag vara säker på att jag kommer använda den innan jag köper en.

Men så idag blev jag så himla sugen på kanelbullar och satte igång att leta efter ett bra och lättbakat recept. Då slog det mig att det alltid är så himla stora degar - massor med vätska och mjöl - inte konstigt att det blir jobbigt att baka förhand! Så jag tog första bästa recept (det på mjölpåsen som jag hört mycket bra om ;), halverade det och vips! så var det inte så jobbigt att göra bulldeg längre! Okej, det tar ju fortfarande lika lång tid med jäsningen, men det är betydligt lättare att arbeta ihop degen och utbakningen går snabbt. Och vad gör det att det bara blir 20 bullar istället för 40? När de är slut bakar jag nya, och jag har ändå ingen plats i frysen.

3 kommentarer:

Alex sa...

Smart! Jag bakar numera sällan under litern eftersom det går åt kanelbullar (eller lussebullar) i ett huj här. Visst är det lite jobbigt dock.

Pernillas blogg sa...

Jag tycker ryggen tar stryk när man knådat och grejat mycket, ändå så gör jag ofta mkt när jag väl bakar... Knepigt det där... Bra att du kommit på ett sätt som passar dej !

Anonym sa...

Å tänk om jag kunde komma till dig och visa hur jag gör.
Jag kör med Tupperware. kanonbra.
Jäsning, bara i ca 10 minuter det är allt. lätt att kavla m.m.