lördag, januari 26, 2008

Ibland blir jag lite rädd

Halkade in på en diskussion om vaccinationernas vara eller icke vara på ett nätforum idag, och jag blev först och främst förvånad och upprörd över hur många det var som valde att inte vaccinera sina barn. Jag trodde det var en självklarthet att man ville skydda sina och andras barn från allvarliga sjukdomar som faktiskt kan vara dödliga även i vårt fina I-land (det är alltså inte bara i Afrika barn dör av t ex mässling), men tydligen inte. Räddslan kom sen när jag började läsa anledningarna till varför folk inte vill vaccinera; det var dels autismräddsla (vilket det så vitt jag vet fortfarande inte finns några vetenskapliga bevis för) och dels myten om att vaccin inte är bra för immunförsvaret (d v s att barnets immunförsvar skulle bli sämre för att man vaccinerar... inget kan vara längre från sanningen). Vad jag inte förstår är att OM man nu är emot eller tveksam vaccin, varför ser man då inte till att hämta information (från pålitliga källor, som jag ändå anser att vi har tillgång till här i Sverige) i frågan?

Jag har dessutom en känsla av att många av dom som är emot vaccin gladeligen stoppar i sina barn antibiotika för minsta lilla förkylning - snacka om motsägelsefullt! (Okej, det där var en fördom från min sida...)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Jag blir GALEN på alla föräldrar som 1) inte vaccinerar sina barn och 2) begär antibiotika för minsta förkylning.

Fattar de inte vilken samhällsfara de är!?

Gaaaaaaaaah.

Ponder sa...

Ja, jag blir också vansinnig, men vad kan man göra?!
Min mamma, som är BVC-tant, berättar alltid om den lilla lilla bebisen som fick kikhosta och dog, bara för att det var så många som valt att inte vaccinera. Den historian kanske tar skruv hos de flesta?

Linda #handgjordlyx sa...

Stora fick kikhosta när hon var sju veckor och knappt 3,5 kg tung och under första veckan var det ingen på sjukhuset som vågade lova att hon skulle överleva... Detta var 1995, inte för extremt längesen alltså.
Behöver jag säga att jag tycker att det är viktigt med vaccin?

Tyvärr kan man hamna i den sitsen att även om man tycker att det är viktigt, så får man inte vaccinera. Lilla får inget vaccin nu eftersom det bedöms vara för stor risk för henne. Men, vanliga friska barn...?

Ponder sa...

Självklart finns det ju undantag, när det faktiskt inte är lämpligt att ge vaccin, som till Lilla t ex, men dom som utan anledning och tillräckligt på fötterna tackar nej...

Nu när du skriver det så minns jag ju att Stora hade kikhosta när hon var så där liten. Tur att hon klarade sig, men vad jobbigt det måste varit att inte veta... Och allt bara för att folk inte vaccinerar!

Lotta sa...

Jag fattar inte heller hur man kan tacka nej till vaccinationer. Det om något är ju att utsätta sina barn för risker.

Hur kan man bilda sig en uppfattning om vaccinets eventuella risker genom att ta till sig så bristfällig information? Liknar mer en skröna i likhet med råttan i pizzan.

Anonym sa...

Klart man vill vaccinera sina barn.
Jag tror att jag har det från mina föräldrar, att man gör det bara. har aldrig tänkt något annat än att göra det.

undra vad dom säjer sen när det händer deras barn något sen?

ryser...

Världen enligt J. sa...

Håller med samtliga talare! Det är obegripligt.

För övrigt: fördomar är ofta väl grundande observationer...