måndag, juli 28, 2008

Vårdnadsbidrag

Alltså, hur har politikerna tänkt egentligen? Om jag har förstått saken rätt kan man få 3000 kr per månad för barn mellan ett och tre år som som inte har plats i barnomsorgen. För att vara berättigad måste man ha tagit ut ett visst antal föräldrardagar för barnet först (240 tror jag det var), vilket jag kan ha förståelse för. Men sen, när man väl blivit beviljad vårdnadsbidraget, då får man inte uppbära någon form av bidrag eller ersättningar, för något barn!! Man får alltså inte fylla ut vårdnadsbidraget med föräldrardagar för t ex ett syskon, utan man ska klara sig på 3000 kr i månaden. Hur fasen ska det gå till hade de tänkt?

Ett på många sätt dåligt bidrag blev med ens ännu sämre.

5 kommentarer:

Alex sa...

Jag vet - det är helt rubbat! Fattar inte vem det är som ska uppbära detta bidrag. 3000 kr som tillskott - ja, 3000 kr som enda inkomst - nej.

Ponder sa...

Och så undrar dom varför det är så få som sökt...

Nina sa...

Helt sjukt. Dessutom är det upp till kommunerna om dom vill ha det eller inte vilket gör att i vår kommun ska man inte få det...om man nu hade velat..

Anonym sa...

ja eller hur, jag visste faktiskt inte att det var utformat så, jag trodde det man fick jobba/plugga om man nu kunde fixa barnomsorgen ändå, som om man pluggade op kvällstid eller något?

Pinsamt förslag som visar hur långt vissa lever från vardagen-

-Åsa

Världen enligt J. sa...

Ja, det är faktiskt helt obegripligt! Vad vill man då uppnå med bidraget? Fickpeng åt frugan om maken har tillräckligt hög lön för att försörja en hel familj?