fredag, maj 11, 2012

Botox behandling nr 4

Eftersom effekten inte var riktigt lika bra den här gången (förmodligen för att jag har jobbat för mycket... alltså mer än vad migränen egentligen klarar av) fick jag lite mer i varje punkt den här gången, plus att han utökade antalet punkter. Skönt är det fortfarande inte, men det går ju som tur är över fort. Nu väntar jag bara på att effekten ska kicka in, så att livet blir lite lättare igen. (Det är förresten veckorna innan jag får påfyllning, som det verkligen märks vilken bra effekt den har. Kanske lite nyttigt att bli påmind om hur dåligt det faktiskt är utan botoxen?)

Jag har fått flera frågor om biverkningar av Botox och svaret på den frågan är att jag inte har några! Det kan ibland kännas som att nacken är svag, speciellt när effekten är som bäst, men för det mesta tänker jag inte på det. Och för mig, som hade så stora problem med migränen, är det helt klart ett pris som är värt att betala. Eftersom det är en lokal behandling, har jag svårt att se att det skulle ge stora biverkningar i resten av kroppen och en sökning bland vetenskapliga artiklar ger heller inga sådana indikationer. Just injektioner i ansiktet är fortfarande det absolut vanligaste användningsområdet och skulle biverkningar vara vanliga hade det garanterat kommit fram. Med det sagt är det ju inte omöjligt att någon enstaka person reagerar på det, genom överkänslighets reaktioner eller annat, men på det stora hela skulle jag säga att det är en säker behandling.

Inga kommentarer: