söndag, augusti 19, 2012

Custom rom på ZTE Blade

Jag var en utav dom som hoppade på tåget och köpte ZTE's budget Android för lite över ett år sen. Jag gav under tusenlappen för den och jag var jätte nöjd med allt, förutom kameran. Jag gillar ju som bekant att fota, så för mig är det viktigt med en bra mobilkamera, något som Bladen alltså inte har. (Dom måste ju spara in någonstans, det förstår jag också.) Av den anledningen bytte jag till Xperia Neo, som kostade över det dubbla... Visst, man får mer än en bra kamera för pengarna, men inte så det motiverar köpet om man bortser från kameran.

Har varit nöjd med Neon, ända fram till i förra veckan när den tvärdog. Jag pratade med syster i telefon och när jag la på blev den svart. Gick inte att tända skärmen igen så jag tog ut batteriet och försökte starta om. Det enda som hände var att mobilen vibrerade till, sen ingenting. Nu har den åkt in på reparation och ingen vet hur lång tid det tar.

Det går ju inte att leva utan mobil, så jag tog fram min Blade igen. Blev lite irriterad för att flera av apparna jag använder mest inte fungerade - för gammal version av Android, 2.1 bara. Började surfa runt och det visade sig att officiell Android 2.2 släppts av ZTE, så jag försöker installera den. Fungerar inte, installationen fastnar efter en halv sekund och säger att det är fel version av Android installerad. Börjar surfa runt och hamnar återigen på Swedroids eminenta forum. Läser tråd efter tråd och inser att det finns flera custom romar (alltså versioner av Android som inte är gjorda av tillverkaren) som fungerar mycket bättre än dom officiella och som också är högre versioner. Efter noggrant genomläsande bestämmer jag mig för att installera SwedishSnow, eftersom det finns ett färdigt installations paket som verkar enkelt att använda. Men först måste jag roota (dvs får administratörs rättigheter på telefonen) och göra en backup på den befintliga romen, OM något skulle gå fel. Med hjälp av ett par appar går det på ett kick och sen var det dags. Lite svettigt var det att starta installationen och vänta på att mobilen skulle starta om. Men det gjorde den och ååååååååh vad bra den är nu! Varför gjorde jag inte det här för länge sen, då när jag faktiskt använde mobilen?

Den är snabbare, jag har mer internminne ledigt (eftersom allt onödigt skit tagits bort i custom romen), alla appar fungerar och jag kan spara dom till minneskortet. Tack som fan alla Android nördar som sitter hemma och filar på romar och appar, och dessutom svara på frågor och hjälper såna n00bs som mig!

Och någon dag när jag orkar ska jag lägga till en massa fina länkar i det här inlägget. Tills dess hänvisar jag er till Swedriods forum och sökfunktionen där!

Inga kommentarer: