måndag, augusti 20, 2007

Pappaledighet

Idag är maken pappaledig och jag jobbar, hemifrån som vanligt. För mig är det självklart att maken då ska låtsas som att jag inte är hemma, inte be mig om hjälp med saker o s v, om det inte är katastrof och kris förstås. Hittills idag har jag fått leta rätt på och klä på prinsen kläder, torka dotterns bajsrumpa samt söva Prinsen (tog en halvtimme ungefär). När han väl sover säger maken att han ska ta Storasyster och åka iväg. Jaha, och Prinsen då? Vem ska ta hand om honom? Jag ger mig fasen på att så fort dom åker så vaknar den lille herren; han har lite av ett sjätte sinne när det gäller sånt nämligen. Nåja, nu fick dom stanna hemma och vänta till han vaknat, men att ens komma på tanken att lämna det barnet som faktiskt behöver mest tillsyn hemma med den som jobbar...? (Att lämna Storasyster hade inte varit något direkt problem, hon är hyfsat självgående och är mest ute och leker så här års i allafall.)

1 kommentar:

Världen enligt J. sa...

Nä, det fungerar inte. Vi jobbar också hemma mycket - och delar på f-ledigheten - men om vi ska vara hemma samtidigt och en ska jobba så är det oerhört precicerade dealar som gäller. Typ "nu stänger jag in mig på kontoret och får inte störas innan lunch". Annars står man dessvärre och torkar rumpa istället för att göra det man ska...