torsdag, oktober 11, 2007

Förhörd och försmådd

Först ringde FK och förhörde sig om min sjukskrivning, sen kommer anställningsbeviset från jobbet och jag får bara ett halvår till. ETT HALV ÅR?! Kom igen, är det ett skämt eller? Jag kommer ju inte hinna någonvart på ett halv år, speciellt inte om jag är sjukskriven. Så nu har jag två orosmoment:
1. Kommer sjukskrivningen gå igenom
2. Kommer jag ha något jobb efter mars nästa år

Håller på att samla ihop mig för att prata med min chef om anställningen, och höra vad han har för anledning till att bara anställa mig på ett halvår i taget. Jag har aldrig hört talas om någon annan som haft det så innan de disputerat, så varför jag? Kanske har han ett bra skäl, kanske är han bara dum i huvudet, vilket som är det JOBBIGT JOBBIGT JOBBIGT. Vill bara dra täcket över huvudet och gråta, men vad hjälper det?

Svaret från chefen (min fråga var varför avtalet löper på ett halvår):
Vet inte. Har det någon betydelse för någonting? 
Tack liksom, nu är ju allt MYCKET klarare... Och vilket jävla skitsnack, det är klart han vet varför han sa att det skulle vara 6 månader och inte 12.

4 kommentarer:

Alex sa...

Alltså, en sådan där chef är verkligen det sista du behöver! Sanslöst! Inte har du kanske heller direkt ett yrke där man drar in facket eller finns det aktiva ombud?

Jag måste komma ihåg att ringa FK imorgon och kolla min sjukskrivning - har inte hört något från dom alls.

Världen enligt J. sa...

Men vänta nu...har du en doktorandtjänst/utbildningsbidrag? Och en studieplan för forskarutbildningen? I så fall ska det ju inte vara anställningar om sex månader, utan planen ska följas upp en gång per år. Bara betydande avvikelser från planen ska leda till att doktorandanställningen inte förlängs. Kontakta facket! (Om du inte har en doktorandtjänst eller motsvarande är det ju lite andra spelregler som gäller - men även här bör facket vara till hjälp.) Tid som du är sjukskriven ska du dessutom ha tillgodo/som förlängning på tjänsten (om det nu är så att anställningen upphör i mars).

Din chef verkar under all kritik! Hoppas att det löser sig, både med sjukskrivning, avhandling och chef.

Ponder sa...

j. så här är det, jag har en doktorandtjänst, vilken löper tillsvidare på ett år åt gången, eller har gjort så hittills i allafall, vilket är standard hos oss. Studieplan har vi inte jobbat med sen jag blev anställd, typ 2000 eller 2001!! Jag vet inte hur mycket du har läst bakåt, men jag har ju stora problem med att min handledare/professor inte engagerar sig i mitt arbete, inte hjälper mig att få ut mina publikationer osv. Hittills har vi dock alltid haft en bra kontakt och en bra plan för hur framtiden ska se ut (även om han inte alltid följer den...), och han har haft full förståelse för sjukskrivningar/föräldraledigheter. MEN nu är det något som har förändrats, det känns lite som han har gett upp om mig, att jag kommer bli klar. Det tillsammans med det här avtalet gör att jag blir orolig, och arg.

Och ja, han är inte mycket till chef - han är verkligen ett typexempel på hur dåligt proffesorstjänsterna fungerar (rekryterad på vetenskapliga meriter för ett jobb som handlar om ledarskaps- och organisationegenskaper).

Ponder sa...

Alex: Jo, det finns fackombud, och blir det strul tänker jag vända mig till dom. Det jag funderar på nu är hur jag ska svara på hans mejl? Det är ju uppenbart skitsnack att han inte vet varför han förkortat avtalstiden.