fredag, oktober 05, 2007

Ibland undrar jag vad hon tänker med/på?

Idag var mamma här och lagade middag till oss, jätte snällt, men sen när de sitter och äter hör jag hur hon glatt lär dottern ramsan "mamma kines, pappa japan, stackars lilla barn" (ni vet den där när man vinklar ögonen först upp, sen ner och sen ett åt vardera håll). (En så oerhört dum och fördomsfull ramsa som var populär när jag var liten.) När jag kommer ner frågar dottern vad det betyder, hon har uppenbarligen inte riktigt förstått det "roliga", och jag säger att det räcker så. Hur smart är det att lära en 5-åring en sån ramsa, speciellt när samma 5-åringar har både dagisfröken, dagiskompisar och en granne som har asiatiskt ursprung?? *arg* Hoppas att dottern glömmer bort det hela - jag försökte att inte göra en så stor sak av det hela - och framför allt att hon inte upprepar det på dagis...

3 kommentarer:

Alex sa...

Hmm..undrar jag med. Trodde den ramsan var bortglömd sedan länge!

Världen enligt J. sa...

Oj! Ja, ibland undrar man hur folk (särskilt mödrar och svärmödrar) tänker. Själv hade jag helt glömt bort ramsans existens.

By the way; hur många bloggar har du egentligen? *imponerad*

Elin sa...

Ja, den är hon ju lite liten för att förstå. Vet inte om jag tycker den är så fördomsfull utan mer lite småkul.