tisdag, oktober 09, 2007

Namn

Vi bor i ett ganska nybyggt område där det nästan uteslutande bor barnfamiljer med barn i alla åldrar. Om man tittar på vår snutt av gatan - det handlar om 15 hus - har vi följande tjejnamnfördelning:
- 3 st Anna (5, 5 och 4 år)
- 2 st Elin (7 och 2 år)
- 2 st Klara (5 och 14 år)
- 2 st Elvira (5 och 2 år)

På pojksidan är det inga dubletter vad jag vet, utan det är bara på flicksidan som det är samma namn är populära. Det som jag tycker är lite lustigt är alla Annorna - de är alla födda på den här gatan, de två femåringarna väldigt nära varandra, och ÄNDÅ väljer man samma namn. Är inte det lite... tråkigt? Dessutom är det ett himla sjå att hålla isär alla ongarna, det är Anna J. hit, och Anna C. dit, och glömmer man att fråga VILKEN Anna dottern leker med, så får man gå runt i upp till tre hus innan man hittar rätt på henne. Fast det är klart, Anna kanske har varit föräldrarnas favoritnamn i evigheter, och då vill man kanske inte ge upp det bara för att två grannbarn heter så?

Och ja, jag kan erkänna att jag tyckte det var ganska trist att det redan bodde en Elvira här när vi flyttade in, men vad kan man göra?

Förresten, jag kom på att det finns en killnamnsdublett också - David (11 år och 7 månader) - inräknat i dom där 15 husen också...

2 kommentarer:

Alex sa...

Jag är lite så...alltså att inte vilja döpa (eller göra något lika) till något som finns i närmiljön på olika sätt. Lillasysteryster som hann före med tatuering t e x ;) Nu vet jag att det finns en Loke sedan tidigare i Ö-våla eftersom det går att söka på SCB, men det kan jag leva med tror jag.

Sedan är det d i n Elvira som är den enda rätta tror jag :D

Världen enligt J. sa...

Vi var extremt hysteriska när det gällde upptagna namn. Många favoriter ratades när vi insåg att kompisar och kollegors ungar hette exempelvis Hugo, Kalle och Lisa. Även när det gällde ganska stora barn... Det tog veckor att hitta ett pojk och ett flickalternativ som var "ledigt" och som vi gillade.