lördag, september 03, 2011

Botoxuppdatering

Jodå, det blir botox, men tyvärr inte förän den 12/9. Neurologen var bra, men det visste jag redan eftersom han jobbat med min mamma och gav mig flera saker jag kan ta upp med den andra neurologen på måndag, bl a angående min medicinering.

Botox fungerar mycket bra i ungefär 50 % av fallen, men i princip alla som provar märker någon effekt av det. Man sprutar det på ungefär 15 olika ställen i pannan, på hjässan och i nacken. Exakt hur det fungera och varför vet man inte, men förmodligen är det effekten på muskler och nerver som på något sätt förbättrar det hela. Effekten är som bäst ca 5-7 veckor efter man sprutat in det, för att sedan klinga av på ungefär lika lång tid. Mellan första och andra gången brukar han köra 12 veckor, och sen kan man anpassa det efter hur lång tid det tar för just mig innan effekten är borta.

Hur man kom på att botox är bra mot migrän? Jo, (enligt neurologen), så var det tanterna på Östermalm som botoxade sig inte bara blev av med rynkorna, utan också migränen!

6 kommentarer:

Natalie sa...

I den bästa av världar, kan det funka tvärtom också? Alltså att du blir av med migränen och på köpet också med rynkorna? :-)

Jag håller tummarna att det fungerar för att bli av med migränen!

Alex sa...

Hoppas så att det är en lösning som fungerar för dig!

Linda #handgjordlyx sa...

Åh, vad jag hoppas att det hjälper för dig! =)

Ponder sa...

Tack all tre! Jag tänker att även om det bara hjälper lite så kommer det bli stor skillnad mot hur det är nu.

Nat: Jo, rynkorna försvinner också, som en bonus likesom. :D

Linda #handgjordlyx sa...

OM man tänker att kronisk migrän skulle kunna vara "inlärd" genom att kroppen har börjat reagera och fortsätter att reagera med migrän, så borde det ju öka möjligheten att "lära av" kroppen när migränattackerna kommer mer och mer sällan också?

Vet du om man har sett några långtidseffekter och vad som händer när man slutar botoxa?

Hur länge kan man förresten fortsätta?

Ponder sa...

Jag vet inte hur länge man kan fortsätta eller vad som händer på sikt. Tänker att jag tar det sen, när jag vet om det funkar eller ej. Vet dock att dom enda biverkningarna är hängande ögonbryn och känslan av att "tappa" nacken (även om man inte gör det) om de råkar spruta lite för mycket på ett ställe. Båda är övergående när effekten släpper efter ca 12 v.