söndag, maj 13, 2007

Herrgårdsliv

Har precis kommit hem efter en prommenad med hunden, som gick genom ett nybyggt villaområde strax bredvid där vi bor, men tillskillnad från vårat område (med hus i 130 kvm-klassen), så var där BARA big ass houses. Jag skulle tro att det minsta huset jag såg var runt 150 kvm, och då kändes det pytte litet i jämförelse med resten av husen - vi snackar alltså i klass liten herrgård... Och inte nog med det, tomterna gick inte av för hackor dom heller, jag skulle gissa mellan 700 och 1000 kvm, vilket är ganska stor så här nära stan. Lugnt var det också, jag såg kanke två barn i hela området, annars andades det söndagsfrid överallt. Jag kom på mig själv med att undra vilka som bor där? Vilka är det som har råd att bygga nya jätte schabrak här? Om våra hus på drygt 120 kvm kostar 2,5 miljoner, hur mycket ska inte dom husen ha kostat att bygga? Sen tillkommer ju dom "kära" driftskostnaderna - har man ett hus på över 200 kvm som ska värmas upp hela vintern så lär det bli ett par kronor. Och så el på det. Fast det är klart, har man råd med ett sånt hus kanske man tillbringar vinterhalvåret utomlands, och slipper tänka på sånt? ;) Jag räknade med att husen där kostar från 3,5 miljoner och uppåt, vilket innebär (i runda slängar) en månadskostnad till banken på säg 20 000 kr. 20 000!! Tjänar folk verkligen så bra?? Eller har alla gjort fantastiska fastighetsklipp och kan putta in en mille eller mer i den nya kåken? Önskar att någon kunde tala om för mig hur man gjorde...

Hur som helst så kan jag villigt erkänna att jag också skulle vilja ha ett, inte nödvändigtvis stort, men iallafall eget hus. Ett hus där allting är som man vill ha det, ett hus special gjort för våra behov. Men så länge jag inte skaffar mig ett ruskigt bra jobb och gör karriär (jo tjena liksom) så lär det ju inte hända. *går och tippar på lotto*

2 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Jag skulle också vilja ha ett hus som är planerat efter våra speciella behov. Tänk så mycket lättare vissa saker hade blivit då? Och om jag fick önska mer så skulle jag vilja ha lite större, och så skulle jag vilja ha städhjälp. Faktiskt. Fast det är väl inte politiskt korrekt att vilja det...?

Men, önska och drömma kan man väl få ändå...? Om Lottovinsten... för det är väl så jag måste göra karriär jag också *fnissar*

Ponder sa...

Du glömmer väl inte att du lovat mig en miljon av dina lottopengar va?! ;)

Jag vill också ha städhjälp, och det står jag för!