torsdag, november 01, 2007

Hål i huvudet?

Hur kan man helt plötsligt bara glömma bort hur man gör något som man kunnat i över 20 år? Hur kan en färdighet bara försvinna (temporärt hoppas jag)? Vad är det för blockering som uppkommit som gör att jag inte längre minns hur man gör?

Jag satt och stickade alldeles nyss, ett mönster som innehåller både slät- och mosstickning varje varv, dvs både aviga och räta maskor omvartannat. Helt plötsligt, mitt i ett varv, minns jag inte längre hur man stickar aviga maskor! Hur jag än försöker, kan jag inte komma på eller se hur det är man gör. Jag försöker att inte tänka så mycket, utan låta händerna styra (tänker att jag blockerar det motoriska minnet genom att tänka för mycket), men inte heller det går. Så nu sitter jag här, med en stickning som är pausad mitt i ett varv för att jag inte minns hur man gör. Läskigt...

Om jag väntar tillräckligt länge kommer jag säkert på det igen, men jag tror jag gör det enkelt för mig och googlar reda på det istället...

Tack -sl- för stickupplysningen - nu kan jag sticka aviga maskor igen! :)

3 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Sådär var jag när jag var som sjukast. Då visste jag inte hur man gjorde saker jag gjort dagligen i "hela livet". Jag hoppas inte att du är på väg dit, utan att det har andra orsaker?

Annars kan jag visa dig om du vill? Synd bara att det är så långt mellan oss...

Alex sa...

*s* skönt att det kom tillbaka.

Pernillas blogg sa...

Har oxå haft ett hjärnsläpp idag, man börjar ju fundera på hur det står till med de små grå...