lördag, oktober 24, 2009

Uppdatering: Vaccinerad

Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon att höra hur jag mår efter vaccinationen?

Igår var jag lite seg och mosig, så där som man kan vara innan man blir sjuk ni vet. Ont i armen hade jag också, som en rejäl träningsvärk i muskeln där vaccinet sattes. Hade svårt att sova på natten för att jag inte kunde ligga på sidan.

Idag har jag fortfarande ont i armen och är lite trött. Kanske aningens febermosig nu på kvällen.

Helt okej med andra ord, och garanterat 100 gånger bättre än att ha influensan, oavsett hur milt man får den.

Sen måste jag tillägga att jag tycker att det är lite felaktigt att kalla influensasymptom för "biverkningar". Det är ju precis tvärtemot vad de är! Vaccin verkningar vore faktiskt ett mycket bättre ord. Att man får lite symtom tyder ju på att vaccinet fungerat, att immunförsvaret gått igång och tillverkar skydd mot influensan. (Därmed inte sagt att det inte finns några biverkningar, det gör det, eftersom olika människor är olika känsliga mot beståndsdelarna i vaccinet. En allergisk reaktion är t ex en solklar biverkning. Det man ska komma ihåg när man läser om biverkningar är att ställa antalet fall av en biverkning i proportion till hur många som fått vaccinet totalt. Att kvällspressen skriver om att EN person fått hjärtbesvär efter vaccinationen säger faktiskt ingenting alls om hur just du kommer reagera.)

5 kommentarer:

Alex sa...

Jag kan fortfarande inte ta ställning om jag ska vaccinera mig eller inte. Men...hellre vaccin än flera veckors sjukdom..kanske...

Ponder sa...

Tja, du kan ju se det så här: Utan vaccin är risken stor att ni är sjuka/vabar i flera veckor på raken. ;) Svante-vanten är ju, precis som lille Herr'n, för liten att vaccineras, men ni andra kan ju slippa vara sjuka och ligga hemma med hjälp av vaccinet.

S sa...

Det intressanta, tycker jag, med den här influensan är i nyhetsflödet dog i princip alla som fick influensan. Eftersom det inte fanns något vaccin. Nu berättar rubrikerna att en hel massa folk dör av vaccinet.

Gud. Så trött jag blir.

Viktoria sa...

Så skönt att höra att du mår ok!

Anonym sa...

Jag är fortfarande ambivalent, men det lutar åt att vi inte vaccinerar oss. Jag har förvisso risigt immunförsvar och drar på mig i princip alla dagisbaciller som finns, men de övriga i familjen är bland de friskaste jag vet och jag är ju redan sjukskriven ;).