tisdag, september 15, 2009

Ett samtal med FK

Idag ringde min handläggare på FK. Jag fick veta att:
- jag inte får studera samtidigt som jag är sjukskriven, oavsett hur mycket eller lite sjukskriven jag är*
- jag inte kan räkna studierna som rehabilitering**

Sedan tidigare vet jag att:
- jag inte får studera med föräldrapenning, oavsett vad jag studerar***
- om jag inte tar studiemedel på heltid förlorar jag min SGI****

Man skulle kunna säga att det hänger på CSN's goda vilja om jag ska kunna behålla min SGI under studietiden. Hur jag ska försörja mig är också en intressant fråga.

* Är man sjuk kan man inte studera. Punkt.

** Jag måste först rehabiliteras mot mitt nuvarande arbete, (ni vet det där som inte har några pengar att betala min lön), med nuvarande arbetsuppgifter, sen mot andra uppgifter på min nuvarande arbetsplats, (fortfarande det utan pengar till lön) och slutligen mot hela arbetsmarknaden. Studier finns överhuvudtaget inte med i FK's rehabiliteringskedja.

*** Spelar ingen roll om det är kvartstid på distans eller heltidsstudier på ett civilingenjörsprogram. Man kan inte studera och ta hand om barn samtidigt. Punkt.

**** Jag har 12 veckor studiemedel kvar att ta ut. För att få fler måste jag få dispens hos CSN. Det är ungefär lika lätt som att bestiga Mount Everest säger vissa.

4 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Jag har dessvärre ingen lösning på lager. Ring CSN! Jag tror trots allt att det finns ett visst hopp där.

Elin sa...

Skönt att saker och ting inte alls är krångliga! Hoppas det ordnar sig med CSN åtminstone.
Kram

Viktoria sa...

Ojoj, jag blir förvirrad bara av att läsa om eländet!

Jag skulle också satsa på CSN om jag vore dig. Hoppas det löser sig!

Jenny sa...

Men det var konstigt tycker jag. Åtminstone så kan man ju kombinera och vara t ex föräldraledig på halvtid och ha halvt studiemedel - utan att förlora SGI eller liknande.