onsdag, september 16, 2009

Influensan är här

Idag berättade en tjej i klassen, så där lite i förbigående, att hennes pojkvän har fått influensan. Hon själv är rejält snorig, hostig och mådde lite kymigt (enligt henne själv).

Är det bara jag som tycker det är otänksamt, ja nästan oansvarigt att gå till skolan då?

Visst, jag förstår att folk inte kan isolera sig så fort man känner sig lite snorig, men om någon i ens absoluta närhet har influensan samtidigt som man själv känner sig dålig... Visst, det är ingen som vet exakt hur farlig eller hur smittsam influensan är, men varför chansa? Varför inte ta det säkra före det osäkra? Varför inte tänka steget längre?

Jag menar, om nu influensan kommer bryta ut i våran klass och någon av oss blir allvarligt sjuk, eller till och med dör - hur kommer hon att känna sig då? Och då är det så jävla försent att göra något åt det.

Jag är inte rädd för influensan för mig som person, men jag vet att det finns många där ute som riskerar att bli väldigt sjuka om de blir smittade. Jag kan känna mig lite osäker på vad som kommer hända om många blir sjuka, hur samhället kommer fungera då. Därför är det lika självklart för mig att vaccinera mig som det är att jag stannar hem om jag eller någon annan i min familj blir influensasjuka.

Oj, det här skulle jag nästan kunna skriva en krönika om känner jag. Synd bara att alla i klassen ska läsa den. Tror tjejen med influensa-sambon skulle känna sig lite utpekad och påhoppad...

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Jag håller med dig fullständigt. Även om det inte rör sig om nya influensan blir jag irriterad när folk som uppenbarligen är sjuka ändå kommer till skolan eller jobbet och smittar ner alla andra.

Anonym sa...

Vi ska inte vaccinera oss då vi inte ligger i riskzon, och eftersom vi inte brukar vaccinera oss varje år heller så... Så här kommer frågan igen, varöfr känner du att det är så viktigt att vaccinera denna gång?
:o) P.S läkarn ska ringa imorgon så ska vi prata leverprov....

Anonym sa...

Glömde, nej. Jag går inte till jobbet sjuk, handlar om respekt för individen. Plus att jag blir däckad av lite snuva, är en mes där...

Ponder sa...

Pysen: Exakt! Jag blir vansinnig på folk som glatt berättar att de mår jätte dåligt men är på jobbet ändå. Som att det skulle ge tapperhetsmedalj typ...

Mimsan: Jag tänker så här: Risken finns att jag eller någon jag känner blir allvarligt sjuka. Risken med att ta vaccin är försvinnande liten. Kan jag, genom att vaccinera mig, förhindra att jag eller någon jag känner blir allvarligt sjuk, så gör jag det. Ser man det i ett lite större perspektiv så kommer det bli väldigt jobbigt om en stor del av befolkningen insjuknar samtidigt. Inte bara sjukvården kommer få problem, utan även matvarutransporter, sophämtning mm - allt det där som vi nästan tar förgivet att det fungerar. Nu är det ju ingen som vet exakt hur influensan kommer slå, men varför chansa? När det finns ett säkert vaccin som kan förhindra det, som dessutom är gratis?
Om jag vänder frågan till dig: Hur motiverar du att inte vaccinera dig och din familj?

Ponder sa...

Mimsan igen: Vad bra att läkaren ska ringa upp. Just levervärdena känns ju rätt viktigt att hålla koll på tycker jag. Det är inte helt ovanligt att de fladdrar lite under graviditeten, men det var ju ett tag sen nu.

Anonym sa...

Varför jag inte vaccinerar mig och min familj är av den orsaken att då anser jag att jag ska göra detta varje år. Och det är något jag aldrig gjort och känner inte att jag vill göra. Om någon i min närhethamnar i riskzonen, tex fick ALma extra vaccinet, det som idag ingår pga pappa hade KOL.
Och hos oss känner vi att risken att någon ska bli allvarligt sjuk inte är så stor iom att vi inte ligger i riskzonen.
Denna har ju visat sig vara lika mild som en "vanlig" influensa så det är det jag tryggar mig på. Och så håller jag koll på SMI:s sida.