onsdag, september 24, 2008

Datum

Vad tror ni, finns det något samband mellan datum och vad som händer i livet? Jag tar ett par exempel från mitt eget liv, så förstår ni vad jag menar:
- Mina fyra senaste partners har varit födda 2/2, 4/4 (två styckna, fast olika år) och 8/8. Naturligtvis har jag inte vetat om det när jag träffat dom, utan det har visat sig senare.
- Mina barn är födda den 12, 13 och 14, inte samma månad och till viss del har vi styrt det där själva speciellt den 14 som annars skulle blivit den 13 och exakt samma dag ;)
- Två gånger har jag varit riktigt nära att dö; den ena gången klev jag ut framför skolbussen och blev påkörd av en bil, den andra gången höll jag på att blöda till döds efter en förlossning. Båda hände den 12/4, (det var dessutom min farmors födelsedag, hon dog tidigare det året jag blev påkörd), fast med 23 års mellanrum.

Mitt vetenskapliga jag avfärdar det som sammanträffande, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på det. Speciellt att jag varit nära att dö just på min farmors födelsedag, två gånger. Jag vill kunna förklara hur det hänger ihop, men det går liksom inte... Kliva ut framför bussen hade jag i och för sig kunnat göra vilken dag som helst, men Herr H skulle ju inte ens födas i april. Visst vore det fint om det var så att min farmor vakar över mig och skyddar mig; att hon var min skyddsängel. Jag önskar att jag kunde tro på det, för det känns vackert och förtröstansfullt med en skyddsängel. Önskar jag inte var så förnuftig ibland, för visst vore det skönt att tro?

5 kommentarer:

Alex sa...

Ja, visst vore det lättare om man bara kunde tro och inte ifrågasätta så mycket. Det enda jag kommer på nu är att jag tog körkort på S födelsedag - fast typ 11 år innan jag träffade honom.

Anonym sa...

Jag har många exempel men inga jag vill dra här om det kommer in någon och misstror eller ska rationalisera...man vet inte.

Mycket som är för mycket slump men ändå inget som det blir tv av heller *s* Så fortsätt tro!!

-Åsa

Linda #handgjordlyx sa...

Lite läskigt är det... Men, det bor en naturvetare i mig också ;-)

Lotta sa...

Vad läskigt det låter...

Håll dig hemma alla 12:e april!

Anonym sa...

Hallå där!

Ramlade in här av en ren tillfällighet från Denise sida faktiskt. Det där är ett fenomen. Jag borde ju inte tala om det, men för många år sedan så förföljdes jag av numret 4.....plus att jag hade lite tvångstankar på den tiden vilket har gått över tack och lov. Jag har bott på 3 eller 4 gator med just numret 4. Jag har namnsdag den 4:e och ett tag hade jag pippi på att jag var tvungen att skölja glas o dylikt typ 4 ggr, släcka lampor 4 ggr osv du vet. Ganska otäckt faktiskt. Tur att det försvunnit. Det är ganska läskigt som du säger.