fredag, oktober 24, 2008

Försäkringskassan

Idag ringde min handläggare upp, efter tre veckor och fyra meddelanden från mig... Säger som -sl-, hade det varit jag som inte hört av mig för än tre veckor för sent hade min sjukpenning rykt. Nå väl, han bad i allafall om ursäkt, vilken jag så klart godtog eftersom det knappast är hans fel att de är så överbelastade med arbete och nya riktlinjer.

Jag fick veta att min sjukpenning kommer att bli försenad till på tisdag (skulle kommit idag) eftersom utbetalningen blivit stoppad. Anledningen till det? Jo, de har två olika datasystem för sjukpenning och föräldrapenning, och det för föräldrapenning slår ut det för sjukpenning. Så om man som jag är sjukskriven på 50% och föräldraledig 50% då spelar det ingen roll om en utbetalning för sjukpenning är inlagd, för när utbetalningen för föräldrapenning kommer in försvinner sjukpenningen. Sjukpenningen måste sen läggas in manuellt, efter föräldrapenningen kommit in i utbetalningssystemet - praktiskt va? Undrar hur många miljoner de lagt ner på sina datasystem, när de funkar så bra menar jag...

Samtalet i sig var i allafall givande; nu vet jag hur vi ska göra när jag ska på behandling när maken egentligen jobbar. Alltid något.

3 kommentarer:

Alex sa...

*ryser* fattar inte hur det kan vara så illa ställt med fk. "Tur" att jag är 100% sjukskriven, det borde (b o r d e) systemet uppfatta.

Anonym sa...

Här är en till som är _otroligt_ imponerad av FKs system. Väntar fortfarande på mitt besked, snart 9 månader sen jag ansökte nu. Mmmm I love.

Linda sa...

Haha...vad säger man? TUR jag inte jobbar kvar...;-)