tisdag, december 09, 2008

10 år sen idag

Jag vet inte om det beror på att min kropp har fullt upp med sina egna problem, och mitt huvud därför mildrar sorgen, men idag har det nog varit den enklaste årsdagen hittills. Visst blir jag sorgsen när jag tänker på hur det var idag för tio år sen, men inte ledsen på samma sätt som förut. Tiden går och jag har vant mig vid ett liv utan honom, har numera svårt att tänka mig hur det skulle vara om han fortfarande levde...

Jag är på många sätt mycket mer realistisk nu än för några år sen, jag skönmålar honom inte lika mycket. Jag blundar inte för att han hade stora problem med spriten (även om han aldrig erkände det själv) och är därför väldigt vaksam på mina egna och syskonens alkoholvanor. Det känns lite hemskt att skriva det, men på vissa sätt förenklades livet av att han dog - vi behövde aldrig ta tag i missbruksproblemen med allt vad det inneburit och lett till.

Men jag saknar min pappa, det gör jag, varje dag och mitt liv kommer aldrig bli sig likt utan honom. Jag önskar med hela mitt hjärta att han hade fått träffa mina underbara ungar; att de hade fått lära känna sin barnsliga, lekfulla morfar. Om jag bara för en stund fick lämna dom i hans trygga famn så att de fick känna hans styrka och värme, så som jag och mina syskon fick göra. Jag önskar att jag hade kunnat få säga tack, tack för allt han lärt mig och allt han gjort för mig.

Utan för huset brinner idag tio marschaller, en för varje år vi saknat och varit utan dig. Vila i frid. nu och för alltid.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Stor kram till dig!!! Tio år är så långt men kan också vara så nära...
du skriver så fint om din pappa, det är sorgligt att han inte finns i era liv längre.
-Åsa

Lotta sa...

Tiden läker alla sår och allt det där. Visst kan det kännas lättare efter 10 år men saknaden finns ändå där.

Skickar stora kramen!

Anonym sa...

Du skriver jättefint om din pappa... vad sorgligt det blir allting ibland...

Stor kram!

Världen enligt J. sa...

Det är med en klump i halsen jag läser vad du skriver. Visst blir det lite lättare för varje år som går, men samtidigt så är viss typ av saknad och sorg konstant. Just den där detaljen med saker som man aldrig fick dela (som underbara ungar) gör lika ont. Förbannat ont.

Cissi sa...

Du skriver så fint om honom och jag förstår att du saknar honom och önskar att han fått träffa dina barn.
STOR KRAM

Anonym sa...

Så vackert och så svårt... Kram!

Alex sa...

Kram. Jag kan förstå känslan.

Anonym sa...

En stor kram till dig. Vad vackert du skriver om din pappa.

Linda #handgjordlyx sa...

Åh vad jag känner igen det där ;-(

Ponder sa...

Tack allesammans, som vanligt värmer det enormt med eran omtanke.
Stora kramen till alla!