torsdag, december 11, 2008

Var jag dum nu?

Idag avslöjade maken för mig vad han beställt till mig i julklapp, nämligen en iPod med ingraverat namn (tror jag, han kanske hade skrivit något annat, jätte romantiskt?). Problemet är bara att jag inte vill ha någon iPod, eller jo, visst skulle jag kunna tänka mig en iPod, men det finns andra saker jag hellre vill ha. Det sa jag till maken, så snällt jag bara kunde och han gick iväg och avbeställde den.

Men nu känner jag mig dum och otacksam, jag menar han hade ju klurat ut något han tyckte jag skulle ha och fixat gravyr och allt. Vad tycker ni, ska man säga till när det är något man inte vill ha i julklapp/födelsedags-/bröllopspresent? Eller ska man snällt tacka och ta emot, med risk för att saken blir liggandes i något skåp och samla damm?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte... men jag hade nog aldrog vågat säga att jag hellre vill ha något annat... Även om det ju är smartare att göra det!

När jag fyllde år fick jag ett (dyrt!!!) halsband av min man... Det var jättefint verkligen... men jag hade hellre velat ha ngt annat för dom pengarna, och köpt ett billigt H&M halsband liksom...;)
Jag sa hursomhelst inget om detta, för han var så nöjd själv...
Usch, det gör fortfarande ont i bröstet, för att jag inte är nog tacksam över halsbandet!!!

Alex sa...

Svårt det där. För han hade ju faktiskt tänkt till och hade du fått iPoden på julafton hade du säkert blivit glatt överraskad (eller?). Samtidigt var du ärlig, när klappen ändå avslöjades i förtid, och det ska du inte känna dig dum över. Kram!

Linda #handgjordlyx sa...

Svårt, svårt.. Det är som att hur man än gör blir det fel, särskilt nu när du fick veta i förväg. =/

Anonym sa...

Jag tycker att det är helt rätt att tacka nej till något som man inte tycker om eller kommer att få användning för, speciellt om man har en etablerad relation! Den som ger presenten vill väl inte heller att den ska bli oanvänd eller inte så omtyckt, det handlar ju om respekt för givarens pengar också tycker jag! (.. som tom har lämnat tillbaka en förlovningsring för att jag inte gillade den, killen blev sur men jag hade inte lust att ha på mig en ring jag inte gillade livet ut, senare visade det sig dock att jag inte gillade killen heller och bytte ut honom med men det är en annan historia!)

Anonym sa...

Nej det tycker jag inte, sen var det säkert inte jättekul för honom men det tror jag han överlever, särskilt som du var så finkänslig ändå.

Apropå det så har min mamma aldrig uppskattat något hon fått av min pappa ever så hemma hos dem har det blivit en sport :-)
För båda!

-Åsa

Världen enligt J. sa...

Jag är jättebarnslig när det kommer till punkten presenter! Jag vill ha väl valda saker - som jag veeeerkligen vill ha - och är urdålig på att dölja mina missbelåtna reaktioner. Maken har därför upparbetat en gigantisk jul/presentångest.

Så även om jag inte riktigt vill säga att någonting är fel, så avslöjar jag det i alla fall...

Busmamman sa...

Det enda felet ligger i att han avslöjade vad han köpt. Vad är det för Busmamma-fasoner?? ;)