onsdag, april 23, 2008

Aldrig mer imigran injektion

Fy fan, säger jag bara, vilken vidrig upplevelse.

Var hos neurologen igår, och han var tämligen säker på att det är "traumainducerad migrän" jag har, och att anfallet alltså började när jag vaknade upp ur narkosen. Ett anfall som pågått så länge kan vara svårt att häva, och ett par olika alternativ diskuterades, bl a dropp plus lätt sedering och så imigran injektionen då, följt av långtidsbehandling med propanolol (eg. blodtryckssänkande, men fungerar även mot migrän). Det senare lät på alla sätt och vis som det bästa alternativet, så vi bestämde oss för att testa det. (Imigranen var som en litet test; tog den inte bort huvudvärken var det inte migrän och vice versa.).

Klockan 19 igår kväll fick jag injektionen (en stor jävla spruta i benet som faktiskt gjorde ganska ont för att vara en spruta), och sen... önskar jag att allt bara var svart fram till nu ungefär, men det är det inte tyvärr. Förutom en del fysiska biverkningar (illamående, magsmärtor, tryckkänsla över bröstet) så mådde jag så jädra dåligt psykiskt - som när man får morfin, fast precis tvärtom är nog det bästa jag kan göra för att förklara. Halvt paranoid blev jag också; var helt säker på att USK:an som tog lillTjyven (jag var ju inte alls kapabel att ta hand om honom) skulle stjäla honom och att jag aldrig skulle få se honom igen. Var arg på BM som hade gett mig sprutan, ville bara vara ifred, men ändå inte vara ensam... (Maken kunde inte komma, ingen ville/kunde vara barnvakt, så jag var ensam... inte så lyckat i det läget.) Natten blev ett helvete, med konstiga tankar varvat med ännu konstigare drömmar. Vaknade tröttare än när jag gick och la mig, men den värsta paranoian och ångesten hade i allafall försvunnit.

Nu har imigranen helt gått ur kroppen, och jag har ont i huvudet igen, men det tar jag. Hellre hundra gånger huvudvärk, än att gå igenom det där igen...

4 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Herregud! Vad gör de med dig?!

Har de bestämt sig för att det är migrän du har när imigranen hjälpte, även om den hade hemska biverkningar? Skulle man inte kunna vara lite mer försiktig och bara ta vanliga imigrantabletter alternativt maxalt? Och hur häver man anfallet, är det bara tiden som ska få hjälpa till?

Lotta sa...

Det låter ju fruktansvärt!

Hoppas så att allt blir bra nu så du slipper denna plågsamma behandling.

KRAM!

Nina sa...

Läskigt med sån medicin.... Hoppas du blir bättre och slipper mer sånt

DaisyAndMe sa...

Fy, det låter ruggigt. :oC

Får mig att tänka på en gång då jag fick en coktail med saker på akuten då de trodde att jag hade gallstensanfall (det visade sig vara Celiaki/gluten intolerans), men det var rena rama hellvetet. Den tvingade mig att röra mig, det kröp i hela kroppen, samtidigt som jag var så drogad att jag knappt kunde stå eller prata. 6 timmar av det.