torsdag, april 03, 2008

Författarskap

När jag är gravid och luddig i huvudet så orkar jag inte med någon tyngre litteratur; lättläst och lättillgängligt ska det vara. Just nu håller jag på att plöja igenom Rosamunde Pilchers böcker (dom om några hamnar i just den kategorin) och det slår mig att det är märkligt att hon kan tjäna så mycket pengar på att skriva samma bok om och om igen. Okej, nu kanske jag hårddrog det lite, men det är ju inte direkt så att hon förnyar sig. Några exempel:
- Böckerna utspelar sig i Cornwall, Scotland eller på Ibiza (vissa böcker på ett par av dessa ställen), och till viss del i London.
- Det är ofta med en klok och älskad gammal dam som representerar svunna tider
- Någon med benprotes kommer säkert dyka upp (vad är det med Rosamunde och avskjutna ben egentligen??)
- En kvinnlig huvudperson kommer att bli kär i en betydligt äldre man (deras förhållande börjar som ett fader/dotter-förhållande)
(Finns säkert fler exempel, men det här var vad jag kom på just nu...)

Att hennes förläggare går med på att publicera samma sak om och om igen, det är för mig en gåta. Fast det är klart, så länge folk köper samma bok om och om igen så spelar det kanske ingen roll? Tror jag ska mejla Rosamunde och be henne avslöja hur man gör, inte bara för att skriva samma bok om och om igen, utan också för att lura folk att köpa den. För det fungerar ju uppenbarligen; Mrs Pilcher är en synnerligen förmögen dam.

(Och till mitt försvar måste jag skriva att jag köpt samtliga mina RP-böcker på antikvariat.)

2 kommentarer:

Lotta sa...

Och jag kan tycka att alla dessa deckarförfattare gör samma sak. Kommer aldrig ihåg vilken bok jag läst och inte läst tycker de är så lika att jag blandar ihop alla.

I min ungdom läste jag RP och det var väl likheten man var ute efter då. Man kände igen sig. Guuuud, så tråkigt! :)

Anonym sa...

Jojo, Snäcksamlarna var en klassiker *s*

Ibland är det så skönt att läsa något lättsmält, jag kan inte läsa hälften så hemska böcker som jag kunde innan barnen, men vår tid kommer, då sitter vi som experter i Röda rummet och vomerar på alla RP i världen :-)

-Åsa