tisdag, augusti 19, 2008

Rörig skolstart

Idag börjar dottern i skolan (ja, eller sexårs, men det räknas väl som skolan?) och det känns inte riktigt bra om jag ska vara ärlig. För det första har vi inte fått NÅGON information alls, var tvugna att ringa i förra veckan för att få veta när och var de skulle infinna sig idag, och vet alltså ingenting om hur dagarna ser ut, vad det ska göra, vad de ska ha med sig o s v. För det andra slutade den förskolärare de skulle ha två veckor innan skolstart (fick vi höra ryktesvägen) och istället inkallades en utav fritidspedagogerna på skolan. Nu är jag inte helt säker på vad fritidspedagoger har för utbildning, går den att likställa med förskolärarutbildningen?

När maken ringde i förra veckan fick han inte prata med "läraren" utan någon annan, och den personen sa att föräldrarna fick vara med första dagen, som en liten inskolning. Det är vad vi har sagt till dottern, att maken skulle vara kvar så länge hon ville. (Hon tyckte det var lite läskigt med en fröken hon aldrig träffat.) När de kom dit i morse visade det sig att föräldrarna inte alls fick vara där, utan bara skulle lämna. Maken sa att dottern nästan började gråta när hon fick höra det, något som skulle kunna undvikas om vi hade vetat och kunna förbereda henne.

Vid 14 ska maken hämta henne, och då får vi se hur det har gått.

Sen lite mer allmänt så undrar jag vad vitsen är att ha förskoleklass till nian på samma skola? Jag kan inte riktigt se vad en sex- och sextonåring har gemensamt eller för utbyte av varandra?

4 kommentarer:

Elin sa...

Trist att det är så rörigt och att ni inte fått någon information innan och att det går ut över dottern.

När jag gick min förskollärarutb. gick vi tillsammans med fritidspedagogerna första året av tre. Sen riktade vi in oss mot de yngre åldrarna och de mot de äldre.

Det brukar vara en förskollärare i förskolleklassen, men jag antar att det inte fick tag i nån med så kort varsel och att de hade en fritidspedagog tillgänglig.

Hoppas allt strul ordnar till sig och att det trots allt har gått bra för dottern idag.

Alex sa...

Tråkig början på skollivet. Hoppas det inte sätter några permanenta ärr...

Lotta sa...

Men sådär ska det ju inte få gå till. Antar att det blev kaos när förskolläraren slutade. Ingen visste kanske vad som skulle ske. Men då kunde väl rektorn gått in och styrt upp det hela????

Tycker ni ska ta kontakt med rektorn och fråga om det verkligen får gå till så här. Varför skulle inte föräldrarna få vara med? Gud, så dumt!

Tycker också 0-9 skolor är en dum idé. Delar man upp åldrarna blir det mycket lugnare. Mina sexor behöver definitivt inte ha några lojja 8:or att se upp till. :)
Fast jag vet att på vissa ställen blev högstadieskolorna så enormt stora med all den problematik som då uppstod så då gjorde man den här uppdelningen istället.

Anonym sa...

Usel start, hoppas att det har gått bra, alla ungar är ju lika förvirrade så de kanske kan peppa varandra då, försöker se det postitivt som vanligt...

På rektorn bara så han/hon vet att ni inte är nöjda tycker jag!

Å andra sidan så när jag själv börjde skolan på det glada åttiotalet så var det också så att föräldrarna fick lämna vid skoltrappan redan första dagen och så gick jag uppför trappan själv...världens längsta trappa minns jag det som...men det var spännande med, man var stor!

-Åsa