söndag, februari 14, 2010

Migrän, nacke, tunga, röst

Fick lära mig något intressant idag, nämligen att man kan bli hes om man har ont i nacken eftersom tungan fäster mellan andra och tredje nackkotan (tror jag det var). Är tungan spänd påverkas stämbanden.

När jag har migrän får jag ofta ont i nacken, inte så konstigt eftersom den naturliga reaktionen på smärta är att spänna just nacke och axlar. De senaste månaderna har jag även blivit hes, ofta när migränen försvunnit, men det nackonda sitter kvar. Därför har jag inte satt det i samband med migränen, utan mest tyckt att det var konstigt att jag kraxat trots att jag inte haft ont i halsen alls.

Nu vet jag alltså hur det hänger ihop: att migränen ger nackbesvär som i sin tur ger hesheten genom att påverka tungan och stämbanden. Lite coolt ändå hur kroppen fungerar och reagerar.

2 kommentarer:

Nikki sa...

Lustigt! Detta KAN faktiskt stämma på mig! I alla fall periodvis!!! Då kanske jag vet varför jag får problem med rösten/halsen när jag har mer ont i nacken!!!

Ponder sa...

Hon som berättade det är röstteurapeut och sjukgymnast expert på huvudvärk. Så det är inte bara lösa påståenden, är vad jag försöker skriva. ;)