fredag, maj 02, 2008

Bokbekännelser

Hittade den här utmaningen hos J:

1. Vilken bok läste du senast?
> Håller på med En helt annan historia av Håkan Nesser just nu. Innan dess läste jag Coming Home av Rosamunde Pilcher.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
> Ingen aning. Har ingen på lut och tvivlar på att jag orkar köpa någon ny just nu så det blir nog någon gammal favorit ur bokhyllan.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
> Ganska jämt tror jag, liten övervikt på manliga, speciellt om man räknar in fakta- och kursböcker.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
> Nej, jag brukar inte tänkta så mycket på det, förutom om det är en väldigt bra bok. Då kan jag känna lite vemod när jag börjar närma mig slutet, vill inte att den ska ta slut.

5.Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
> Jag är ganska mycket allätare; jag läser det jag kommer över typ. Rekomendationer från andra är ganska vanligt, det som råkar vara på rea eller som kommit ut på pocket (tycker inbundna böcker är så knöligt att läsa).

6. När blir en bok för lång?
> När den är dåligt skriven. Det är alltså inte antalet sidor som spelar roll, utan innehållet.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
> Jag läser uteslutande på originalspråket om jag kan det, tycker ofta att det försvinner så mycket i översättningarna.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
> Jag är inte den som övertalar folk om någonting, men om någon frågar kan man ju alltid tipsa. ;) Vad jag tipsar om beror på vem som frågar, vilken genre de gillar o s v, men Douglas Coupland (Girlfriend in a coma), Terry Pratchett (Discworld-serien), Robin Hobb (Assasins-serien), Anne Rice och John Irwing är några exempel på författare jag gillar.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
> Nej, det kan jag inte. Maken skrattar alltid åt mig när jag sitter och suckar och plågar mig igenom en dålig bok, men jag kan inte sluta - tänk om den blir bra mot slutet?? ;)

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
> Som sagt ganska spridda skurar, men en hel del fantasy finns det (skönt att koppla av med när man suttit och läst tunga kursböcker i veckor) och inte en enda Harlekinpocket! :D

2 kommentarer:

Alex sa...

Snor den jag!

Världen enligt J. sa...

Kul! Och visst är det vemodigt när man närmar sig slutet på riktigt bra böcker...