tisdag, mars 31, 2009

Njutningsmat?

Jag blev lite nyfiken idag, på vad ni äter där ute när ni ska njuta. Här är några små frågor ni gärna får svara på:
- Vad äter du när du ska njuta?
- Om du ska vara nyttig, vad äter du för njutmat då?
- När du känner dig lite urlag, ledsen eller nedstämd, vad äter du då? (Comfort food)

Själv svarar jag lite senare.

Här kommer mina egna svar:

- När jag vill njuta äter jag allra helst kräftor. Jag behöver ingenting till, det är så gott som det är, men en kall öl och lite rostbröd är aldrig fel. Annars är det aldrig fel med grillat och så den jätte nyttiga hemgjorda bearnaisesåsen.

- När jag ska njuta nyttigt blir det en sallad eller smoothie.

- Tröstematen nummer ett är tortellini med salviasås. Nummer två är chokladpudding (hemmagjord numera).

13 kommentarer:

S sa...

Jösses vilken svår fråga. Får man återkomma efter en funderare?

Ponder sa...

Så klart att man får! :)

Linda #handgjordlyx sa...

På A svarar jag: Lammfilé, potatisgratäng med getost och grädde, sallad med babyspenat, ruccola, gurka, tomater och feta. Några wokade grönsaker: paprika i olika färg, champinjoner, broccoli, blomkål och sockerärter. Till det ett gott glas rött, helst amarone!

På B: Nyttigt? Nä.

På C: Lays chips helst utrikesköpta så de är friterade i majsolja och inte solrosolja och så fylligt rödvin.

Ponder sa...

sl: Tänk, dina svar hade jag nästan kunnat lista ut själv. ;) Hur kommer det sig att Lays inte är friterade i majsolja här tror du?

Linda #handgjordlyx sa...

Haha, du menar att du känner mig så väl?

Jag har inte en aning om varför det är olika oljor i chipsen, men jag tycker att de borde ändra, för majsoljan är godast! ;-)

Jenny sa...

När jag vill njuta äter jag min goda pasta med chili/persiljeolja, avocado och kräftstjärtar....
funkar när jag vill njuta nyttigt också.

på sista frågan blir svaret. chilicheese bollar från burgerking :)

Ponder sa...

Jenny: Men man får väl inte skriva sånna där goda saker utan att ge åtminstone en receptskiss! Den låter verkligen gudomligt god den där pastan.

S sa...

Det politiskt korrekta och tråkiga svaret från mig kommer här:

När jag vill njuta äter jag mat. Jag gillar all mat och kan inte komma på något speciellt. Först tänkte jag libanesiskt, sen tänkte jag en massa andra saker och kunde inte komma på en enda favorit...

När jag ska vara nyttig kan jag tänka mig en sån hälsotallrik eller vad det kan kallas. Bulgur, bönor och röror och kanske en laxbit!

Jag tröstäter aldrig...men småäter jämnt. Ostkrokar är en hit!

Sara sa...

Kött som fått stå i ugnspåse ett par timmar, potatisgratäng, sås gjort på skyn från köttet.
Mmm
Ska d va nyttigt är en quinoasallad gott

Lotta sa...

När vi ska njuta här hemma tar vi upp lite kräftor i frysen. Finns inget smaskigare än att sitta och sörpla och skala kräftor en kväll. Det tar tid och man får njuta länge. Till det ska man göra en god paj och dricka ett gott vin.

Ska vi vara nyttiga får vi skippa pajen. :)

När jag är deppig funkar allt som har choklad i. Gärna chokladig glass.

Viktoria sa...

Njutning: Kött, helst älgkalvsfilé och en underbar klyftpotatis. En smarrig sås och ett mastigt gott rött vin.

Nyttigt: Tror det får bli en skön sommarsallad med melon, avocado, kyckling, körsbärstomater, fetaost, en smakrik sallad, rädisor... ja allt smaskigt man kan tänka sig!


Tröst: Allt som är fett och krämigt. Stuvad makaroner... mmm!

Ponder sa...

S: Det är väl inte alls tråkigt att gilla all mat, snarare väldigt praktiskt att inte snöa in på en maträtt. Ostbågar är bara goda om det är riktigt sega!

Sara: Vad kul att du svarade, välkommen hit! :) Kött med potatisgratäng är barndom för mig eftersom vi åt det i stort sätt varje helg. *nostalgisk* Quinoa har jag inte provat än, tappade liksom intresset när min veggo-bror dissade det helt... Ska nog ta och skapa mig en egen uppfattning om det snart.

Lotta: Åååååå kräftor, vad sugen jag blev nu!! Det är min favoritmat nummer ett, men sedan lille H föddes har det blivit dåligt med det. Så nu vet du vad du ska bjuda mig på när jag kommer!

Ponder sa...

Viktoria: Du svarade medan jag skrev svar, så det ser bara ut som jag glömde dig. Älgkalvfilé har jag aldrig ätit, men bland det sista köttiga jag åt innan jag blev veggo var älgfärsbiffar med trattkantarellsås. Jag drömmer fortfarande om dom ibland...
När det gäller tröstmaten tror jag du och jag är inne på samma spår med det där krämiga, mjuka.