onsdag, mars 11, 2009

Neurologbesöket

Hon var jätte bra, underläkaren jag träffade, vilket nästan känns lite synd eftersom hon försvinner vid månadsskiftet. Lätt att prata med, förstående, intresserad och hjälpsam - så där som alla läkare borde vara.

Hon ordnade med sjukskrivning, intyg till kommunen för utökad tid på dagis och diskuterade vilka behandlingar som kan vara aktuella nu. Vi kom fram till att jag i första hand ska prova några olika preparat hemma (vilka och i vilken ordning ska hon diskutera med överläkarna) och hjälper inte det blir det inläggning i några dagar. Jag ska även få prova Zomig istället för Imigran, eftersom den innehåller en nyare triptan (aktiva delen) vilket kan ge färre biverkningar. Jag kommer inte starta någon ny behandling innan jag fått svar på hur min lever egentligen mår. Måste jag gå in med Imurel vill jag inte stå på något annat samtidigt, vilket hon höll med om.

Det känns bra. Nu har jag en behandlingsplan, något att hoppas på.

(Kan tillägga att min diagnos är migränstatus, vilket är samma sak som kronisk eller ihållande migrän. Det är inte helt ovanligt att kroppen hamnar i ett sånt här tillstånd, och det krävs ofta lugnande mediciner eller tricyklisk psykofarmaka för att komma ur det.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va skönt att få komma till en som lyssnade och allt som alla bör vara. synd att hon inte finns kvar sen för dig. Oj, hoppas du finner en utväg till det som har kommit in på något vis.

kram

Busmamman sa...

Skönt med en bra läkare, som dessutom var engagerad nog att läsa journalen!
Håller tummarna för att du ska slippa det här eländet snart!!!

Elin sa...

Skönt med en bra läkare och att ni skrev en vårdplan. Synd att hon skall sluta bara. Hoppas du får ordning på eländet snart. Såg att du skrev om tricykliska mediciner, åt dessa ett tag, de hjälpte inte mig, men gav inga jätte biverkningar heller.
kram