söndag, juli 26, 2009

Svärmor är här

Det går, men det är jobbigt. Jag mår inte bra och då är främmande (ja, jag vill faktiskt kalla henne så) det sista jag vill ha. Jag orkar ju knappt med min egen familj och det tar enormt på krafterna att ha henne här, trots att hon bara vill väl.

Till saken hör att det är första gången hon är här - hon har hindrats av svärfars dåliga hälsa när han levde och efter det sin egen reserädsla. Det är alltså ett stort steg för henne att komma hit och det gick liksom inte att omboka besöket bara för att Vovvan och jag är dåliga.

Maken ser i alla fall hur dåligt jag mår och försöker styra aktiviteterna utomhus. Kanske att de kan ta den där turen till landet över dagen om det blir fint väder.

Sen ska jag erkänna att jag har svårt att släppa in någon som jag inte känner. Jag vill inte att någon annan ska husera i mitt kök, eller tvätta min tvätt till exempel. Det handlar om mitt kontrollbehov - något jag borde jobba med antar jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det lät inte kul alls...hur länge ska hon stanna?

Jag låter svärmor röja och feja och så fort hon åker så städar jag hela köket och ställer tillbaka allt där det -ska- vara :-)

Men tvätten får hon inte röra, någon jäkla måtta får det vara.

-Åsa

Nikki sa...

Tycker du ska passa på och använda svärmor till att laga mat eller passa barnen lite så du får vila dig. Okej jag hade inte heller velat att svärmor tvättade till oss men laga god mat kan hon göra och vara med sina barnbarn. Låter bra att maken i alla fall ser "problemet" och försöker styra det så de kan vara iväg lite i alla fall!