fredag, augusti 14, 2009

Ibland blir det så konstigt

Idag var en gammal kompis till mig och hälsade på... hos grannen! När vi upptäckte det blev det så där jätte konstigt - ingen av oss visste riktigt vad vi skulle säga liksom. Antar att vi båda två var lika överraskade av att ses här. Samtidigt kan man ju inte bara låtsas som ingenting och inte prata, det blir ju ännu konstigare. Så vi pratade. Om väder och vind och barnen typ. Sen blev det konstigt igen, när vi skulle avsluta. Liksom tvekande. Vad skulle vi säga. "Vi ses snart", eller vad? Jag nöjde mig med ett "Ha det så bra" med tillägget "Titta gärna förbi nästa gång du är här". Och hon svarade att det skulle hon naturligtvis göra. Sociala floskler, med andra ord, vilket vi båda två var oerhört medvetna om. Kände mig riktig lättad när hon återvände till grannen och jag till min tvätt.

Det är så man vet att man inte är vänner, utan mer bekanta - när det känns så där konstigt när man springer på varandra.

(För att dra en liten parallell så kändes det t ex mycket lättare att träffa S. som skriver bloggen Norr went South än att träffa den här människan. Då har jag ändå umgåtts en hel del med henne för si så där 10 år sen, medan jag "bara" träffat S. i cyber rymden innan vi sågs.)

3 kommentarer:

Viktoria sa...

Ja då vet man att man inte är vänner.

Det är ju just det som är så skönt med att vara vänner. Det spelar ingen roll hur länge sedan man sågs, känslan är exakt som förr. Inga konstigheter eller artighetsfraser.

S sa...

Jamen du förstår. Jag är ju SÅ lätt-träffad. En mycket enkel person! ;)

Jag gillar för övrigt inte alls de där situationerna. Nä, huvva!

Nikki sa...

Våra kompisar har plötsligt blivit kompisar med ett annat par som bor på vår gata. Sambon har stött på dem två eller tre gånger!!!!!! Sist så var jag med! De har inte varit hos oss på länge men det är inget jag gråter över. Det var sambons gamla kompis så kanske värre för honom men jag tror inte han heller bryr sig egentligen vi har så många andra att umgås med. Men ändå kändes det ju lite smått konstigt när vi stötte på dem i förra veckan!