Jag är ingen större beundrare av hur SJukvårdsupplysningen sköts i det här länet. Vi har ju ett flertal gånger fått rent felaktiga råd därifrån, bl a skulle vi avvakta över tolv timmar när Prinsen hade en öroninflammation som värkt hål... En sjuksköterska jag pratade med senare sa att det var snudd på barnmisshandel att ge ett sånt råd efter som en söndervärkt trumhinna är väldigt smärtsamt.
I alla fall. Idag ringde jag igen, för det är så man gör här. Fick beskedet att jag var nummer två i kön och att de beräknade väntetiden var en minut. Tolv minuter senare kom jag fram och blev ganska snart varse varför det tog så lång tid. I andra änden av telefonen satt en kvinna som knappt ens pratade svenska och som satt och läste innantill på ett papper. Får det verkligen vara så? Finns det inga som helst kvalitetskrav på tjänsten? (Bäst att flika in att jag inte har något emot invandrare och de som inte talar bra svenska, men på en sådan tjänst är det ju A och O att kunna förstå och göra sig förstådd...)
Och så undrar dom varför folk åker direkt till akuten istället för att sitta i telefonkö i evigheter (12 minuter är kort tid jämfört med vad jag har väntat förut) och sen få prata med en vägg.
måndag, augusti 24, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Där kan jag hålla med dig. Självklart måste man kunna göra sig förstådd om man jobbar med en sån viktig sak som att upplysa folk om deras sjukdomar och fysiska problem!
Vissa tjänster kräver faktiskt bra svenska, så är det. Det är ju bara att vända på situationen. Tänk om jag skulle sitta på sjukvårdsupplysningen i ett land där jag knappt kan deras språk. Fy så hemskt!
Ibland får man inte ens komma fram utan ska prova senare...och där står man med ett ledset och skadat barn eller något annat.
det är skrämmande!! Samma råd fick vi när äldsta killen hade örininflamation för ett par år sedan. :(
Skicka en kommentar