söndag, november 01, 2009

Allahelgona eller Halloween?

Jag är inte något vidare förtjust i att den amerikanska Halloween-traditionen kommit hit. Det jag inte gillar är att Halloweenfirandet hotar att ta över Allahelgon, som för mig är en högtid när man minns de som inte finns hos oss längre. Att skicka ut sina ungar att tigga godis på just Allahelgonsafton är helt fel för mig. Okej, i år råkar ju Halloween och Allehelgon infalla på samma dag (Halloween firas alltid den 31 oktober, Allahelgon är alltid en lördag mellan 31 oktober och 6 november), så då är det ju svårt att undvika (om man nu firar Halloween), men inte desto mindre fel för det.

Vi nekar kategoriskt barnen som kommer hit godis om de kommer på Allahelgon (kommer de på rätt dag, om den inte sammanfaller med Allahelgon kan det hända att vi ger) - i år bara ett sällskap och då barn som inte bor i vårat område. Jag kände inte igen dom alls och undrade lite hur långt de går för att tigga godis?

Hur gör ni och vad tycker ni om Allahelgon vs. Halloween?

4 kommentarer:

Alex sa...

Som du vet är vi emot Halloween. Felicia är hjärntvättad och hade med sig en karvad pumpa - så den tände jag igår tillsammans med en lykta för Alla helgona. Inga Trick or treaters kom - fördelen med att bo på landet :)

Viktoria sa...

Vi öppnar inte. Jag orkar faktiskt inte hålla på och tjaffsa.

Viktoria sa...

Halloween tycker jag inte alls om. En tradition som handlarna nappat på där det går ut på att kränga så mycket skräp som möjligt. Skrutt!

S sa...

Ehm. Jag gillar inte heller Halloween, men har ju sett det på väldigt nära håll när jag bodde i USA. Det är världens folkfest där. Men det blir helt fel fokus på helgen.

I Sverige är Alla helgonsdag en dag att minnas de som gått bort.