söndag, november 08, 2009

Här härjar flunsan!

Nu har influensan kommit hit, till våran stadsdel. Grannarna berättade att det brutit ut på deras dagis, vilket innebär att det inte dröjer länge innan det kommer till övriga dagis. Eftersom vaccinationerna av icke-riskgrupperna började i måndags, och avbröts efter halva tisdagen eftersom vaccinet tog slut, finns det i princip inga barn som har fullvärdigt skydd än. Det betyder smittspridning.

Pratade med grannen som är narkosläkare och han berättade att barnen blir rejält sjuka, men inte livshotande om de inte har bakomliggande problem. De får inte den lunginflammation som i övrigt friska unga vuxna har åkt på, den där lungorna blir som köttfärs (ja, det var så han beskrev det, han som sett det på nära håll...). Han var också lite upprörd för att en av de största riskgrupperna inte blivit förtursvaccinerade, nämligen de överviktiga. Samtliga som dött, som inte rapporterats som "riskgrupp" har nämligen varit överviktiga. Det är alltså extra viktigt för dom att vaccinera sig, eftersom de löper större risk för svåra komplikationer. Men om det har inte ett ord skrivits i tidningarna.

Det är i sådana här fall man kan diskutera medias inflytande och ansvar...

2 kommentarer:

Nikki sa...

Jag får hoppas jag överlever för jag är ju kraftigt överviktig! Men jag har hört detta med att övervikt kan vara en riskfaktor och tänkte ändå inte vaccinera mig men har nog ändrat mig nu när barnen ska vaccineras (Emma är redan vaccinerad) vill ta samma som jag ger till barnen! Men kanske hade jag flunsan i september!

Alex sa...

Ja, du har ju läst o kommenterat mitt inlägg. Tycker som du att dom kunde ha organiserat det hela bättre. Intressant med övervikt-gruppen - intressant och lite skrämmande då jag tillhör den.