fredag, november 20, 2009

Besviken läsare?

Såg just att någon hade googlat hit på "Choklad recept" och hamnat på det här inlägget. Om det var jag hade jag blivit ruskigt besviken.

Så, för att råda bot på det , jag vill ju inte göra någon besviken menar jag, lägger jag in ett recept på en supersmarrig chokladkaka (med äkta choklad...)

Ingredienser:
150 g choklad, helst 70 procentig
150 g smör
3 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl mjöl
3 msk starkt kaffe

Smält smöret och chokladen. Tillsätt kaffet. Rör i sockret och sedan äggen (se till så att smeten inte är för varm, annars blir det choklad-äggröra!). Vänd i mjölet och rör så lite som möjligt. Häll smeten i en smord och bröad form (jag brukar använda kokos, det blir mums). Grädda i 175 grader mitt i ugnen till kakan stannat i mitten, men inte mer. Hellre lite för kort tid än för länge! (Jag skriver ingen tid eftersom det varierar dels beroende på ung och dels beroende på hur stor form man använder...) Låt den svalna och servera med grädde, glass. Färska jordgubbar och hallon är smarrigt till. Går bra att frysa, om det nu skulle bli något över. ;)

2 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Åh vad gott det lät! =)

Ponder sa...

Bröllopsefterräten är det. När ni kommer nästa gång var det väl den menyn beställd? ;)