söndag, november 08, 2009

Viktig information om bilbarnstolar!

Jag vet inte om det är jag som är efter, men jag har alltid trott att bilbarnstolar höll i tio år, oavsett vilken typ det är. Så är det inte. Det är bara de framåtvända som har en hållbarhet på tio år, de bakåtvända har sju år och babyskydden bara fem. Vilken oerhörd tur att vi inte varit med om någon olycka, men tanke på att lille H. har suttit i ett åtta år gammalt babyskydd fram till nu... (Det är alltså hållbarheten i plasten och frigoliten i stolen som försämras med tiden. En för gammal stol klarar helt enkelt inte de stora påfrestningarna de måste klara i en krock för att skydda barnet ordentligt.) Av den anledningen slog vi till och köpte en ny bakåtvänd stol till Prinsen också. Den han hade blir sju år nästa år och så kort som han är kommer han åka baklänges länge till.

När jag ändå är inne på det här ämnet vill jag påminna om att inte vända barnen så att de åker framlänges för tidigt. Det absolut säkraste sättet, för alla oavsett storlek och ålder, att färdas i en bil är baklänges. För barn, som har större huvuden och svagare nackar i proportion till resten av kroppen är det extra viktigt. Så här skriver NTF (min kursivering):
"Ett framåtvänt bilbarskydd är dock aktuellt först när barnet inte längre kan åka bakåtvänt och tidigast vid fyra års ålder."
Låt alltså barnen sitta bakåtvänt så länge det är möjligt. Hellre lite böjda ben än brutna nackar, brukar jag tänka!

För mer information och fakta, kolla på NTF:s hemsida, speciellt här>>> och här>>>> om du vill läsa om varför barn bör åka baklänges så länge som möjligt.

2 kommentarer:

Nikki sa...

Lucas var extremt lång och hade långa ben och kort kropp så honom fick vi vända när han var nyss fyllda 3 år. Noah är också väldigt lång men han har korta ben och får fortsätta sitta bak så länge det går.

Anonym sa...

Oj, hade ni missat den infon! Tur att det löste sig! Och tänk på detta även med cykelhjälmar... och har barnen trillat med hjälmen, köp ny!

Hellre ont i benen än skadade nackar. Är själv glad att jag klarade mig när mina föräldra krockade när jag var liten. Var ca 4år, satt på kardanaxeln i baksätet (puckeln i mitten på golvet). Gick i ca 30 km/h då de körde in i bilen framför som tvärnitade. Mig plockade de upp från golvet under insturmentbrädan på passagerarsidan. Hade jag inte suttit där utom på sätet hade de plcokat mig ur rutan....