torsdag, november 26, 2009

Genustänkande i skolan 2009


Flickorna får nyckelpiga och fyrklöver på sina lådor. Pojkarna en liten fotbollsfilur som spelar fotboll.

Jag hade inte lagt märket till det här tidigare, men när jag påtalade för Maken vad jag tyckte om det berättade han att det varit uppe på föräldramötet tidigare i höst. En pappan berättade att hans dotter hade varit jätte ledsen när hon såg lådorna. Hon älskar att spela fotboll och förstod inte varför hon inte fick en fotbollsfilur.

Välkommen till skolan, lilla vän.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hade kanske varit en idé att man fick välja symbol själv för att få det lite mer personligt.. alla killar gillar ju inte fotboll heller. Jag förstår dottern din..

Ponder sa...

Ja, man tycker ju att de kunde fått välja... (Och det var inte min dotter som var ledsen, utan en av de andra tjejerna.)

Daniel sa...

Suck för traditionella könsnormer

Nej man ska va sej själv, det har jag alltid varit.. men utmamar 2 könssystemt med humor

Anonym sa...

Då kan jag glädja dig med att L förskola har olika insekter på klädnypor som de roterar, så alla får ha alla!

Vet inte vad jag läste eller hörde det men det var så klokt apropå genus.
Varför bara ge ditt barn två möjlgheter när det finns tusen.

Ponder sa...

Daniel: Ja, megasuck. Tänker ofta när det känns lite motigt att vara kvinna hur jobbigt det måste vara att jobba mot de normerna som är ÄNNU starkare i samhället än just kvinnligt-manligt. Och jag tycker du gör helt rätt som använder humorn för att utmana känssystemen. Dina videobloggar är uuunderbara. :D

Åsa (gissar jag ;): Hurra, ett steg i rätt riktning. :)

Anonym sa...

Sorry att jag inte kan läsa Ponder.. jag är som sagt förvirrad these days ;-)