fredag, april 24, 2009

Perspektiv

(Det här inlägget kommer att handla om mens och blod. Ni som är känsliga för sånt bör sluta läsa nu!)

Man kan säga att med den här mensen har systemet kommit igång ordentligt. Förr skulle jag beskrivit det som "syndaflod" eller "blodbad". Inte nu längre.

Jag funderade lite och kom fram till att jag blödde cirkus* 45 ml. Menskoppen är ju "bra" på det viset - det är lätt att hålla reda på hur mycket man faktiskt blöder.

Första timman efter att lille H föddes blödde jag 2000 ml, då när jag fortfarande var vid medvetande. När allt var klart hade den mängden blivit 13 000 ml. Nästan 290 gånger så mycket som igår.

Så nej, den här mensen är inget blodbad. Den är bara en droppe i havet.

* Gah, nu tänker jag på den där otroligt löjliga reklamen när det kör radiobilar på bindan. Det räcker inte med blått blod, blå kulor, nej nu är mensen tydligen ett tivoli också. Kräks!

3 kommentarer:

Viktoria sa...

Det där har jag funderat över. Hur mycket jag faktiskt blöder. Ibland känns det som om jag inte får nåt kvar i slutet av mensen. 45 ml känns ju helt ok. Då måste det ju rimligen finnas en massa kvar!

Menskopp. Hmm jag är lockad men samtidigt otroligt skeptisk. Är det inte äckligt att göra ren den? Var gör man det liksom? I handfatat? Jag är otroligt ischelmagad med blod. Men jag är lockad av tanken att slippa äckliga bindor och svidande tampax.

S sa...

Du använder koppen? Jag tycker att det verkar läskigt. Enbart läskigt. Nä. Apotekets tamponger it is.

Ponder sa...

Menskopp rules! Ska skriva ett eget hyllningsinlägg till den, alldeles snart. Håll utkik.

V: Jag har en liten bytta som jag ploppar ner den i när jag tagit ut och tömt den. Sen får den ligga där medan jag gör det jag ska på toa så att säga. Under den tiden hinner den bloda av sig ganska bra och det sista sköljer jag av under kranen.

S: Läskigt skulle jag inte säga att det är. Snarare lite meckigt i början. Men när man väl fått in rätta knycken är det hur smidigt som helst.