måndag, april 27, 2009

Jag och min menskopp

Jag måste bara få tipsa alla er menstruerande läsare där ute om den fantastiska uppfinningen menskopp! Den har verkligen förändrat livet under mensen för mig- från att ha varit tvungen att använda tampong plus binda och ändå riskera läckage under de första dagarna kör jag nu enbart med menskopp. Eventuellt har jag trosskydd för säkerhets skull om jag ska bort, men för det mesta behövs det inte. Visst, jag måste komma ihåg att tömma den ganska ofta de där dagarna, men det är inget problem tycker jag.
Det absolut bästa är att jag under de sista dagarna av mensen inte ens tänker på att jag har det. Dessutom känns det oerhört mycket fräschare eftersom mensblodet inte kommer utanför kroppen innan man tar ut koppen - alltså luktar det inte som det blod som kommit på tamponger/bindor/trosskydd gör.

Visst, det var lite krångligt i början, framför allt att sätta in den. Ungefär som när man provade tampong första gången. Men man lär sig fort, och nu händer det i stort sett aldrig att jag måste ta ut den för att den sitter fel/obekvämt. Och när den väl sitter på plats glömmer jag faktiskt bort både att jag har den där och att jag har mens. Underbart!

Hos flera återförsäljare får man pengarna tillbaka om man inte är nöjd. Varför inte prova under en menstruation? Vad har ni att förlora?!

7 kommentarer:

Jenny sa...

Nu har jag hört både dig och Annika lovorda denna uppfinning...Jag köper en!!

Ponder sa...

Det tycker jag verkligen du ska göra. Värd varenda krona.

S sa...

Det går inte. Jag behöver mer tid.

DaisyAndMe sa...

Jag har sett på flera olika ställen om att de är omtyckta. Skall ta och prova tror jag... Måste bara fundera ut hur jag skall få tag på en i USA. Om man måste gå till gynläkaren eller bara köpa i affären. Tror jag hörde någon som sade att man måste till läkaren här..

Världen enligt J. sa...

Nej, nej, nej. Jag kan inte ens förklara hur...orimligt det är. Det går bara inte. Det spelar ingen roll hur praktiskt eller naturligt det är. Det går inte.

Viktoria sa...

Jag måste ställa mig bakom S och J. Nej, jag är inte redo än.

Jag förstår fördelarna men jag är nog inte mogen. Än.

Lotta sa...

Jo, jag skulle köpa en hade jag bestämt mig för. Men... det är ju en hel djungel det där. Har ingen aning om vilken man ska ha. Hur valde du?