fredag, april 24, 2009

GB's nya glassar

Ni som varit med ett tag kanske minns att jag testade glassar förra våren? I år har jag varit lite sen med glassandet, men nu har jag åtminstone smakat på fyra av nyheterna:

1. Nogger Mint
Mintglass med chokladöverdrag med mintcrisp. Mintchokladkärna. Idén är bra, mintsmakande glass gillar jag och minst med stor nostalgi glassen Minty (som försvann för 1000 år sen). Men. Det hade inte behövt vara mintglass; det räcker gott och väl med överdraget och kärnan i mitten. Mintglassen gör dessutom så att alla smaker försvinner och när jag kom till kärnan kunde den lika gärna smakat banan.

2. o 3. Magnum Temptation
Finns i två smaker; en med kolasås och chokladdoppade mandelbitar, en med chokladglass, browniebitar och vita chokladchips. De kommer i en skattkistelik papplåda med ett nyckelhålsklistermärke på. Bland det larvigaste jag sett och dessutom får man betala dyrt för den där kartongen. Av glassarna var chokladvarianten bäst. Mycket chocklad i olika former. Kolavarianten var en besvikelse - inte alls så mycket kolasås som jag trodde det skulle vara. Desto mer mandlar. Som vanligt med Magnum är glassen väldigt söt, för söt tycker jag. Varför vågar de sig inte på lite mer vuxna smaker?

4. Ice Age - Lemon Age
Citronis och citronsorbet med "gömda" cola godisar i. (De ska se ut som ekollonen den där lilla korren letar efter.) Frisk är ordet som beskriver den här glassen, som jag faktiskt tyckte var riktigt god. Perfekt en varm sommardag, tänker jag mig. Även colagodiset är riktigt gott och syrligt. Helt klart min favorit so far.

Eftersom det bara finns GB-glass här ute hos oss har det inte blivit av att jag smakat några av de andra glasstillverkarnas nyheter. Lite tråkigt, men det kanske blir möjlighet till det senare.

Har ni prövat några nya glassar i år?

4 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Vad då? Tror du att det är vår här? Jag återkommer i frågan efter midsommar.

Ponder sa...

Men du har ju varit på besök i våren, åt du ingen glass då eller?!

S sa...

Bara den med colasås. Jag tyckte inte att det var så lite sås... Kanske är olika i olika glassar och jag tog bingovinsten!? Men magnum är bara FÖR mycket och kartongen -vad är det för påhitt?

Världen enligt J. sa...

Nej, men jag gissar att L:s kosthållning kommer att förändras radikalt när hon kommer på att det finns en Ice Age-glass. Hej då kostcirkeln! Välkommen GB!