fredag, april 10, 2009

Dagen, och natten

Jodå, nu har nästa kille fått öroninflammation. Dubbelsidig dessutom. Det drog igång vid 0300 och sen sov vi inte mer den natten. Ringde Sjukvårdsupplysningen vid 0700 för att få en tid hos jourläkaren. Kö som vanligt. Väntade 30 minuter för att bli både förlöjligad och misstrodd. Vad jag gjorde för fel? Jo, jag öppnade samtalet med att säga att min son har öroninflammation. Det kan nämligen inte jag veta, enligt kärringen som svarade. Hon tyckte att vi skulle ge Ipren, Alvedon och näsdroppar. Vilket vi redan gjort, utan att det hjälpte. Det var ju innan vi pratade med henne och då räknades det visst inte. Hon tyckte att vi skulle avvakta till i kväll och gav oss en tid kl 21:15. (Hon påstod att de inte hade några tidigare tider, men jag vet sen tidigare att de ALLTID sparar tider till barnen.) Hur tänker man då? En ettåring, som antingen skriker eller gnyr av smärta, ska alltså gå hela dagen och ha ont?

Trots det kändes det inte rätt att åka till akuten på sjukhuset. För mig är akuten en plats dit man åker när man är allvarligt sjuk, inte för en ÖI. Ringde lite smått desperat min mamma, som jobbar inom vården i angränsande landsting. Hon föreslog att jag skulle ringa deras närakut istället. Sagt och gjort. Fem minuter senare var en tid inbokad och vi var på väg i bilen. Fick komma in direkt, läkaren undersökte snabbt och effektivt. Skrev recept på antiobiotika, men även Bricanyl eftersom han var ganska tät i bröstet. En timme efter vi åkte hemifrån var vi klara. Restiden var 40 minuter av dom.

Skamligt, förjävligt, vedervärdigt beskriver en del av vad jag känner just nu. Inte minst när jag tänker på att de sa samma sak om Prinsen för mindre än en vecka sen.

Hoppas Påskkycklingarna hackar ut ögonen på er!

7 kommentarer:

Mrs E sa...

Men herregud så det fungerar i Sverige. Jag blir lika chockad varje gång jag hör det här! Hoppas lillplutt mår bättre nu! Medicin är ju ett måste vi ÖI. Min lillskrutta har haft det 7 gånger sedan november. Alla med trasig hinna. Det gör ju så fruktansvärt ont för dem. Så dumt, så urdumt att man måste vänta!
Kram och glad påsk

S sa...

Nämen nä-ä. Det är allt jag har att säga! Sen rynkar jag på ögonbrynen och känner ilska.

Ponder sa...

MrsE: Ja, det är verkligen helt makalöst att det funkar så dåligt, allra helst när det är så små barn inblandade. Stackars lilla S som har det så jobbigt med öronen. :(

S: Själv växlar jag mellan urförbannad och uppgiven. Jag kan inte förstå att det får gå till så här. Vi har pratat här i kväll och beslutat oss för att anmäla händelsen. Så här får det inte gå till! (En fördel med att de spelar in alla samtal onekligen...)

Lotta sa...

Men vad är det för pisslandsting ni bor i???? Så här får det inte gå till!!!!! Finns det ingen ansvarsnämnd du kan ringa till? Eller skriv en elak insändare i tidningen. Skriva kan du ju. :)

Pussa lillbuset från mig!

Nikki sa...

Vad ska man säga? SKITDÅLIGT

Anna sa...

Otroligt dåligt! Fungerar det alltid såhär hos er? För här hos oss tycker jag att åtminstone barnens vård brukar fungera toppenbra, de brukar vara snabba med tider både på vårdcentralen och på närakuten.

Skönt iallafall att ni fick hjälp.

Anonym sa...

Fullständigt oacceptabelt!!! Saknar ord!