lördag, december 12, 2009

Bussen luktar... ångest

Jag vet inte vad det är, men jag misstänker att de bytt ytdeinfektionsmedel på bussbolaget. Har man otur och kliver på en nyinsatt buss luktar det nämligen sjukhus, närmare bestäm som det luktade de där första dagarna efter förlossningen.

Att sitta i den lukten hela vägen till jobbet är otroligt påfrestande. Luktminnet väcker en massa jobbiga känslor till liv, hjärtat bankar och jag känner hur det trycker över bröstet. Det krävs stor koncentration och fokusering för att övertyga min kropp om att det inte är en paniksituation, att jag inte är tillbaka där, utan att allt är lugnt.

Den här veckan har jag kommit över det fyra gånger och det blir lite lättare för varje gång. Undrar hur många gånger till det krävs innan det är som vanligt att åka buss igen?

2 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Det tar ganska många gånger, med tanke på hur lång tid det är sedan du/din kropp lärde sig det. Du har konsoliderat det minnet och det gör att det "sitter mer fast".

Ju fortare man "avbetingar" desto snabbare går det, men det är inte alls omöjligt att ändra även om det gått lång tid. (tänk på min hemska tandläkarskräck!)

Ponder sa...

Ah, okej, bara att fortsätta djupandas och fokusera alltså. Synd bara att man blir så himla slut efteråt... (Jag menar, det är lite svårt att få något gjort på jobbet efter en sån bussfärd.)