måndag, december 21, 2009

Julavslutning - ingen Big deal?

I morgon är det julavslutning i Dotterns skola. Vi har fått hem en lapp med tider för avslutningen och längst ner står det "De föräldrar som vill vara med får ta med eget fika."

Nu undrar jag: Betyder det att man inte behöver vara där som förälder? Jag kan ju på en gång erkänna att jag inte är speciellt sugen på 1½ timmes avslutning med 70 stissiga barn (plus ev. föräldrar) i en pytte liten lokal. Om jag går dit blir det till andra halvan, den som spenderas i klassrummet (bara 25 stissiga barn...). Mer fixar jag inte, kanske inte ens det beroende på vilken dag det är.

Sen försökte jag och maken komma ihåg hur det var på julavslutningarna när vi var små, om det var en Big Deal eller inte. Jag vet att vi samlades i aulan och sjöng julsånger, hela skolan, men inga föräldrar tror jag. Sen fikade vi pepparkakor och lussebullar i klassrummet, innan vi gick hem och hade jullov. Tror jag.

Hur har ni det med era egna och/eller barnens julavslutningar? Är det en Big Deal eller inte?

Uppdatering:
Tack för alla svar. Jag gick inte dit efter att maken kollat med några av de andra föräldrarna hur de skulle göra. (Ville ju inte att Dottern skulle vara den enda utan föräldrar där.) Det visade sig att de flesta inte skulle vara där, eftersom inbjudan inte riktigt var skriven så. Skönt, både för huvudet och för att jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte var där.

8 kommentarer:

Viktoria sa...

Jag snikar in ett

God Jul och ett Gott Nytt År!

Jag är så imponerad över hur du kämpar och står i. Hur du trots allt klarar av livspusslet. Tack för fin läsning!

Elin sa...

På Lovas skola var vi föräldrar inte ens inbjudna till avslutningen. Står det om ni kommer ta med eget fika så låter det ju inte som det är så organiserat.

Kan du inte förklara för dottern varför du inte kan gå?

Nikki sa...

Vi får inte vara med på avslutningen men får lov att komma en timme senare och vara med i klassrummet. Jag sa direkt att då kommer jag inte! Tyckte det var dåligt att vi inte får vara med hela tiden. Allt eller inget! Däremot har vi ju haft julfest i barnens klasser och då har barnen sjungit och vi har fikat osv...

Anonym sa...

Ingen big deal här heller!

Livet på Citronodlingen sa...

Jag tror att det var lite julmys i klassrummet bara, inga föräldrar... men det var ju längesen, så jag kan ha fel ;o)

Världen enligt J. sa...

På den gamla goda tiden (läs: 70-talet) var inga föräldrar med. Och ärligt talat så förstår jag inte riktigt hysterin kring att föräldrar ska vara med i tid och otid nu heller.

Så mitt svar: ingen big deal.

Alex sa...

J skrev typ det jag skulle skriva. Och som lärare kan jag tycka att det är lite mycket föräldra-stoj. Lucia räcker väl?

Fast på vår skola har vi dock traditionen med att eleverna i 6:an gör en Julshow och nu kör vi en julavslutningskväll med hela skolan. Det är galet stressigt men väldigt roligt.

Busmamman sa...

Rebecka hade också avslutning idag och jag kom en halvtimme innan de slutade(de gick 8-10 idag), men anledningen till att jag kom öht är för att jag är klassmamma och skulle lämna blomma till fröken.
Så ett sent svar från mig är; skit i julavslutningen!
Sommaravslutningen vill jag däremot gå på.