onsdag, december 02, 2009

Huset är HELT galet!

Ja, eller kanske inte huset i egentlig mening, utan värmesystemet.

Hela november, när det varit milt, jag till och med varmt, har vi frusit förjämnan här inne. (eller vi och vi... jag, som får ruskigt ont i fingrarna när de är iskalla och jag måste skriva.) Hur vi än gjort har vi inte lyckats få upp temperaturen över 19.6 grader. Skruvat på elementen, pillat på pumpen i skåpet (vi har fjärrvärme), skruvat lite till på elementen osv. Men nu, nu när det är fem-tio minusgrader, DÅ går minsann systemet på, med råge. Idag hade vi 23.2 grader här inne. Det tycker till och med jag är för varmt. Och inte vågar vi skruva ner heller, för då är det väl 15 grader här i morgon bitti...

... och när jag skriver det här tänker jag på er Alex, som varken hade värme eller varmvatten förra(?) vintern.

(Problemet, tror jag, är att det bara finns en utetemperaturmätare i systemet, ingen innemojäng...)

3 kommentarer:

Nikki sa...

Samma problem har vi haft och jag är rätt säker på att det finns en sändare ute som slår på värmen när det går under en viss grad.

Anonym sa...

temperament..
här har man bara på värmen vissa timmar på dygnet för det är så dyrt.. eller jag vet inte om det är dyrare egentligen för i Sverige bodde jag i hyreslägenhet där värmen ingick men jag har numera vant mej att det är lite kyligt på dagen och vi sätter på värmen några timmar på kvällen.. trodde jag aldrig jag skulle acceptera.. :-)

Alex sa...

Ja, vintern 2008 på vårsidan så att säga - då hade vi det fördjävligt! Men nu har vi ju vår nya pump och vi har det lagom varmt och gosigt. Har ni verkligen ingen innetermostat!? Sedan har det också att göra med temperaturväxlingarna ute. När det t ex är varmt ute på dagen och nätterna är lite kyligare - då hinner inte systemet med. Nu när det är mer "jämnkallt" så kan systemet jobba som det ska. Nu är då säkert er termostat högt inställd så därför får ni varmt. Eller så pumpar fjärrvärmeverket ut lite extra ;)

*asg* S skulle var så stolt över mig nu. Det här är ju hans jobb.