måndag, december 28, 2009

Lukt-aura?

Innan man får ett migränanfall finns det en hel rad olika symtom eller tecken. Det vanligaste är de så kallade synaurorna (ofta synbortfall och zigzag-mönster), men även andra auror förekommer.

Idag tror jag att jag fick en luktaura för första gången. Jag satt hos veterinären och väntade på att få betala. Helt plötsligt känner jag att det luktar jätte skumt om mannen som sitter bredvid mig. (Nej, det var inte fislukt, utan något helt annat.) Det var liksom en kemikaliskt stickande lukt, som dessutom fanns kvar efter han gått. Jag tyckte det var lite konstigt, men tänkte inte så mycket på det.

Inte förän vi kom hem och jag fick megamigrän. (Nu hållen i schack med stora piller.)

Skum hur blodkärlens vidgande/ihopdragande kan på verka hjärnfunktionen. Jag antar att anledningen till att jag får olika sorters auror är att migränen sitter på olika ställen i huvudet. Crazy.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Så om man håller för näsan så håller man migränattacken borta? :D Nä, nu ska vi inte skämta om så allvarliga saker som migrän men luktaura och synaura visste jag faktiskt inget om. Tänk vad man lär sig mycket av dig. :)

Alex sa...

Jag har inte direkt något synbortfall vid mina attacker, men reagerar på lukter på ett annat sätt - som då sedan följs av migränkänning. Kroppens mysterium är för stort för mig, men fascinerande ;)