lördag, december 26, 2009

Undvik att hundäta choklad

En varning så här i juletid: Ät inte spritfyllda praliner för fort. (Vi snackar ett par snabba tuggor och sen svälja. Jag brukar kalla det för att hundäta, efter Vovvan som tuggar två gånger per matportion ungefär.)

Gör man det kan man nämligen, som maken lyckades med igår kväll, få ett lock med sprit över luftstrupen, vilket gör det oerhört svårt att andas. (Så här efteråt är det ganska roligt, men då, när han sprang omkring som galen, med vitt uppspärrade ögon och inte fick luft, då var det inte fullt så kul... Jag försökte till och med göra en Heimlich på honom, men det hjälpte inte alls.) Efter en halv minuts kämpande försvann spritlocket (fråga inte mig var det tog vägen, men jag hoppas han inte drog ner det i lungorna... Kan aldrig vara nyttigt tänker jag, med sprit i lungan.) och han hostade och väste ett tag. Innan han åt lite mer choklad. Skam den som ger sig. Men jag tror han tuggade lite mer noga efter det.

2 kommentarer:

Nikki sa...

Fy så hemskt!!!! Jag antar att locket smälte undan......

Skönt att det slutade lyckligt i alla fall!

Lotta sa...

Detta fenomen har jag aldrig hört talas om men läskigt värre låter det som. Hade det hänt min gubbe hade jag säkerligen fått panik, rusat runt i förvirring och i tumulten skrämt slag på halva byn. :)