tisdag, juni 23, 2009

Man vet att man lever

Idag ringde min magtarm-läkare. Bilderna på levern ser misstänkta ut, men är inte tillräckligt bra för att veta säkert. Vilket innebär en ny undersökning. Oerhört otrevlig verkar den, då de ska gå ner med en sond genom munnen, genom magsäcken, ut i tolvfingertarmen och sen via gallgångarna till levern. Väl där sprutas kontrast samtidigt som de tar röntgenbilder. Ser det fortfarande misstänkt ut kommer de ta prover från gallgångarna för vidare analys.

Det hela sker under narkos, vilket känns bra med tanke på undersökningen, men dåligt med tanke på hur det gick sist jag blev sövd... (Ja, jag vet att chansen att drabbas av en stor blödning vid den här undersökningen är mycket liten, men det hjälps liksom inte.) Tur att jag har lång tid på mig att förbereda mig mentalt, då det inte kommer bli av för än till hösten.

9 kommentarer:

Linda #handgjordlyx sa...

Du, det kommer att gå bra och det är bra att du kommer att bli sövd, för det låter förskräckligt att göra i vaket tillstånd! Vad är det egentligen de är på jakt efter, vet du?

Ponder sa...

Nej, vaken vill jag ju inte vara, men jag vill ju heller inte bli sövd... :S

Det är inflammerade gallgångar de letar efter. Hur det ser ut eller visar sig vet jag inte. ;)

DaisyAndMe sa...

Fasiken, jag HATAR äckliga undersökningar som gör ont. Narkos är ju bra, för man skulle nog inte klara av det annars. jag var med om en vanlig gastroskopi och det var det värsta..

Hoppas verkligen sövningen går bra och det ingen skit är med levern.

Jenny sa...

Usch, det låter faktiskt inte som någon mysig undersökning!!
Håller tummarna för att allt går vägen!!

Ponder sa...

Daisy: Tack! Håller med om att gastroskopi är det värsta man kan göra. Jag har sagt att jag aldrig kommer göra det vaken igen.

Jenny: Tack för tummarna! Nej, inte direkt mysig...

S sa...

Helt trevligt lät det faktiskt inte, det måste jag säga.

Lotta sa...

Läskigt javisst, men bra att de kollar upp dig. Oroa dig inte... Jag följer med och håller dig i handen. Nu blev du lugnare va? :D

Alex sa...

Säger som dom andra, det kommer att gå bra! Men jag kan förstå din oro.

Livet på Citronodlingen sa...

Jag förstår att du tycker det känns otrevligt att bli sövd igen, men att få en slang nerkörd i halsen är helt jävligt... Ja, det vet du ju såg jag i tidigare kommentarer... URK!! Det var lite nära-döden-upplevelse-varning på det... Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig göra om det!