torsdag, juni 25, 2009

Men vad är det för mening?

Läser ännu mer, om både hormonspiralen och minipillrena. Spiralen påverkar inte ägglossningen över huvud taget, minipiller kan i vissa fall göra det. Det de gör (mest) är att påverka livmoderslemhinnan så att ett befruktat ägg inte kan fastna där. Spiralen värkar dessutom bara lokalt, inte i resten av kroppen.

Hur i hela helvete hade gyn tänk att en spiral skulle hjälpa mot min migrän??? Varför skulle jag, helt i onödan, sätta in en dyr makapär i livmodern som inte kommer hjälpa ett dyft? Speciellt som jag tydligt klargjorde att jag inte vill använda hormonella p-medel egentligen, men att jag är beredd att prova för att bli av med migränen. Det enda som skulle kunna hjälpa är p-piller med östrogen, men det ville gyn inte ge p g a mina levervärden (vilket jag är helt med på). Men varför, VARFÖR lura på mig något som inte har någon chans att fungera?

Nu är frågan; ska jag testa minipiller ändå, eller skita i alltihop?

2 kommentarer:

DaisyAndMe sa...

Jag skulle nog ringa upp den där neurologen och höra hur det egentligen hänger ihop, fråga rätt ut vad för sorts hormon du behöver äta och om det ens är någon ide att prova med något som är fritt från östrogen.

..Egentligen är det här grejer som jag tycker de som läkare skall tänka ut för dig, skall ju inte du behöva göra, men tyvärr är det nog så många gånger med läkare.. Har jag fått erfara också.

Anonym sa...

Det är konstigt att man inte ska kunna lita på sina läkare, har precis varit me om det själv.

Man ska vara läkare själv och kolla upp allt.

Hoppas du får bukt på detta.