onsdag, juni 24, 2009

Miljoner hormoner

Det blir hormonspiral för mig. Jag är lite tveksam till att hormonmängden kommer räcka för migränen, men är glad att gyn valde det mildaste alternativet. (Hormonspiral ger samma hormonkoncentration i kroppen som om man tar ett minipiller var femte dag.) Vanliga p-piller (och p-ring mm) är helt uteslutet eftersom jag har dåliga levervärden. Hon lyckades skrämma upp mig lite faktist - hur allvarligt är det här med levern egentligen? Min mag-tarm läkare verkar inte så jätte oroad, men när gyn reagerade så starkt känns det ju genast lite mer skakigt.

Inte kommenterade hon mina välfrisserade könshår heller. Hrmpf.

Däremot pratade hon om hur fin min mage såg ut trots det som hänt. Medan hon gjorde gyn undersökningen. Jag höll bara med - man vill ju inte bråka med någon som har fingrarna runt ens livmodertapp liksom. Hon frågade också varför jag hade snittats (hon är inte den första som tror det - undrar om det står fel i journalen någonstans? Eller så är det mest då man blöder?), vilket jag ju inte har. Inte konstigt att hon tyckte jag hade fin mage då - jag saknar ju ärr!

Skulle lämnat nya leverprover idag också, men eftersom jag missat att jag skulle vara fastande får det bli en annan dag. Förhoppnigsvis har mina levervärden normaliserat sig. Vore ju skönt att slippa oroa sig, menar jag.

3 kommentarer:

DaisyAndMe sa...

Min gynläkare skrämde mig rätt så rejält när jag fick så mycket migrän med aura av minipiller. Det kom på raken, så fort en lagt sig tog nästa över. Ville jag skulle till en neurolog på en gång. Neurologen var coolare då jag kom dit.

Hoppas nu det här funkar!

Anonym sa...

Haha men frågade du inte ens ??

Konstigt att hon inte såg att du inte var snittad då...jaja men beröm som beröm, sug åt dig :-)

-Åsa

Ponder sa...

Daisy: Fick du aura av minipiller? Det låter ju inte direkt jätte spännande... Jag blir mer och mer övertygad att jag ska testa om jag tål minipiller först, innan jag går igenom mankemanget att sätta in en spiral...

Åsa: Vad frågade jag inte ens menar du? :)
Ja, det var ju lite märkligt att hon inte såg att jag inte var snittad - man tycker ju att det ingår i hennes jobb liksom.