söndag, januari 11, 2009

Diklofenak, bra eller dåligt?

Idag tog jag en diklo för min migrän, och vips var i princip all smärta borta från revbenen. Det har underlättat i dagens spylya, men det är bedrägligt eftersom jag inte känner när jag gör för mycket. I normala (Alvedon-)fall känner jag direkt när jag gör något dumt, men idag har jag kunnat lyfta lille Herr'n både i och ur sängen utan att det känts något, då. Nu, när effekten går ur, känner jag att jag gjort för mycket, tror jag... Vet i fasen om det är bra eller dåligt att inte känna när det gör ont i det här fallet?

4 kommentarer:

Busmamman sa...

Dåligt skulle jag säga...
Skönt att slippa ha ont, men du kan förvärra skadan och därmed förlänga läkeprocessen.
Kram

Jenny sa...

I ditt fall är det nog mest dåligt tror jag. Bra om man är sängliggande eller på annat sätt orörlig och har väldigt ont.
Jag har tagit diklofenak när mitt ryggskott varit som värst för att överhuvudtaget komma i upprätt ställning, men väl där har jag hållt mig till alvedon för att kunna känna mina begränsningar.

Världen enligt J. sa...

Svår avvägning. Jag tänker dock lite tvärtom, att det kan vara skönt att slippa smärtan (och att försöka ta det lugnt).

Ponder sa...

Nu är ju det här självreglerande för mig, eftersom jag egentligen inte får ta diklo över huvud taget. ;) Jag tycker nästan det är lite läskigt att den fungerar SÅ bra, att den verkligen tar bort all smärta. Det är verkligen inte svårt att göra för mycket om jag säger så.